Με μεγάλη καθυστέρηση και αφού η χρήση των drones έχει επεκταθεί από τις Ένοπλες Δυνάμεις μέχρι το delivery πίτσας και αφού στις ΗΠΑ κραγράφηκαν ακόμα και αερποικά ατυχήματα, η Υπηρεσία Πολτικής Αεροποριας στην Ελλάδα αποφάσισε να δημιουργήσει το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την προοδευτική οριοθέτηση της αγοράς αλλά και της λειτουγίας τους.
Ωστόσο η νομοθετική παρέμβαση με την οποία επιχειρείται η ρύθμιση της αγοράς αλλά και της χρήσης είναι ουσιαστικά πολύ δύσκολα εφαρμόσιμη, καθώς απαιτείται καταγραφή των drones που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, εκχώρηση αρμοδιοτήτων για έλεγχο σε εκτελεστικές αρχές και πρόστιμα ή κατάσχεση, έτσι ώστε να υπάρξει συμμόρφωση.
Επίσης είναι ακόμα ασαφές αν το μητρώο που θα δημιουργηθεί θα είναι φυσικό ή ηλεκτρονικό και τι θα απαιτείται για την εγγραφή σε αυτό.
Η ΥΠΑ σκιαγραφεί την πραγματικότητα σε ένα ΦΕΚ που δημοσιεύθηκε πριν από μερικές ημέρες. Σύμφωνα με τον κανονισμό, τα drones χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες και ο εκμεταλλευόμενος και ο χειριστής του drone Ειδικής, Πιστοποιημένης ή και Ανοικτής Κατηγορίας με εμβέλεια τηλεχειρισμού άνω των 50 μ. εγγράφονται σε ειδικό μητρώο που τηρείται από την ΥΠΑ.
Παράλληλα η ΥΠΑ βάζει και την προϋπόθεη της ασφαλιστικής κάλυψης τόσο του drone όσο και του χειριστή/ιδιοκτήτη του και στην ανοικτή κατηγορία, στην ειδική και στην πιστοποιημένη.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ η ασφάλεια θα πρέπει να καλύπτει αστική ευθύνη έναντι υλικών ζημιών τρίτων έως 150.000 ευρώ και για σωματικές βλάβες έως 1.000.000.
Στην Ε.Ε. οι όροι χρήσης drones διαφέρουν μεταξύ των κρατών-μελών. Σε κάποιες χώρες χρειάζεται ειδική άδεια κατόπιν εξετάσεων, ενώ σε άλλες χώρες απλά μια βεβαίωση, και αυτή μόνο εφόσον το drone είναι εξοπλισμένο με κινηματογραφική κάμερα.
Με δεδομένο ότι τα περισσότερα drones έχουν σύνδεση στο internet απευθείας ή μέσω wifi και δυνατότητα πτήσης με μεγάλο υψόμετρο τότε είναι εύκολο η συσκευή να παραβιαστεί από hackers που θα τη χρησιμοποιήσουν ακόμα και για τρομοκρατικές επιθέσεις.
Τότε ποιός θα έχει την ευθύνη και ποιά ασφαλιστική θα πληρώσει το μάρμαρο;