Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποδέχθηκαν επίσημα το Boeing 787-8 που τους χάρισε το Κατάρ και δήλωσαν ότι θα μετασκευαστεί και θα χρησιμοποιηθεί ως το νέο προεδρικό αεροσκάφος Air Force One. Η απόφαση έρχεται παρά το γεγονός ότι οι ειδικοί είχαν προειδοποιήσει ότι οι τροποποιήσεις που απαιτούνται για να εγγυηθούν την ασφάλεια στο αεροσκάφος μπορεί να μην είναι έτοιμες μέχρι το τέλος της θητείας του Αμερικανού προέδρου Donald Trump. Το θέμα έχει προκαλέσει συζήτηση στις ΗΠΑ, με τους επικριτές να υποστηρίζουν ότι η αποδοχή μπορεί να παραβιάζει τη ρήτρα του αμερικανικού Συντάγματος για τα δικαιώματα (Emoluments Clause), η οποία απαγορεύει στους ομοσπονδιακούς αξιωματούχους να δέχονται δώρα από ξένες κυβερνήσεις χωρίς την έγκριση του Κογκρέσου.
Ο Trump χρησιμοποιεί επί του παρόντος αεροσκάφη Boeing 747-200B/ VC-25A, τα οποία είναι δαπανηρά στην επισκευή και γενικά θεωρείται ότι χρειάζονται αναβάθμιση. Το σημερινό μοντέλο έχει υπηρετήσει συνολικά έξι προέδρους, από τον George H.W. Bush έως τον Trump. Ο Trump, κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, το 2018, έδωσε παραγγελία για δύο νέα αεροσκάφη Boeing που θα τα αντικαταστήσουν, ωστόσο διάφορες καθυστερήσεις έχουν μεταθέσει την αναμενόμενη ημερομηνία παράδοσης στο 2027.
Το παρακάτω διάγραμμα εξετάζει την κληρονομιά των πρωταρχικών προεδρικών αεροσκαφών των ΗΠΑ. Το πρώτο αεροπλάνο που εμφανίζεται είναι το Boeing 314 Clipper, που χρησιμοποιήθηκε από τον πρόεδρο Φραγκλίνο Δ. Ρούσβελτ το 1943 για να πετάξει στη διάσκεψη της Καζαμπλάνκα. Ο Ρούσβελτ ήταν ο πρώτος πρόεδρος των ΗΠΑ που πέταξε ενώ βρισκόταν στο αξίωμα και χρησιμοποίησε το Clipper για να γίνει ο πρώτος πρόεδρος των ΗΠΑ που διέσχισε αεροπορικώς έναν ωκεανό και επισκέφθηκε τρεις ηπείρους.
Το κατασκευασμένο από την Douglas VC-54C Skymaster, που ονομάστηκε «Ιπτάμενος Λευκός Οίκος» ή (ανεπίσημα) «Ιερή Αγελάδα» (“Sacred Cow”) από το δημοσιογραφικό σώμα του Λευκού Οίκου, λόγω της υψηλής ασφάλειας που το περιέβαλλε, παραγγέλθηκε από τον Ρούσβελτ και αργότερα χρησιμοποιήθηκε και από τον Χάρι Σ. Τρούμαν. Κατά τη διάρκεια της θητείας του Τρούμαν, υπέγραψε την Πράξη Εθνικής Ασφάλειας του 1947 ενώ βρισκόταν στο αεροσκάφος, η οποία καθιέρωσε την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ ως ανεξάρτητη υπηρεσία. Μεταξύ 1947-53, ο Τρούμαν χρησιμοποίησε στη συνέχεια το Douglas VC-118 Liftmaster, το “The Independence”, που πήρε το όνομά του από τη γενέτειρα του προέδρου, την Independence του Μιζούρι. Περιελάμβανε μια καμπίνα και μια κύρια καμπίνα που χωρούσε 24 επιβάτες, καθώς και βελτιώσεις όπως αυτόματο πιλότο και υψομετρικό ραντάρ.
Ο όρος «Air Force One» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της θητείας του Ντουάιτ Ντ. Αϊζενχάουερ, ο οποίος πετούσε το Lockheed Constellation/VC-121E, με το παρατσούκλι Columbine III. Ο όρος επινοήθηκε μετά την είσοδο δύο αεροσκαφών με το ίδιο όνομα κλήσης στον ίδιο εναέριο χώρο. Για να αποφευχθεί η σύγχυση για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, κάθε αεροπλάνο που μετέφερε τον Πρόεδρο των ΗΠΑ άρχισε να ονομάζεται Air Force One, όρος που αργότερα χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το ίδιο το αεροσκάφος.
Το 1959, η Boeing παρέδωσε το Boeing 707/VC-137A στον Αϊζενχάουερ, ενώ το 1962 ακολούθησε το Boeing 707/VC-137C, το τελευταίο από τα οποία χρησιμοποιήθηκε μέχρι το 1990 και παρέμεινε σε χρήση ως εφεδρικό μέχρι το 1998 και χρησιμοποιήθηκε από τους Τζον Φ. Κένεντι, Λίντον Μ. Τζόνσον, Ρίτσαρντ Μ. Νίξον, Τζέραλντ Ρ. Φορντ, Τζέιμς Ε. Κάρτερ, Ρόναλντ Ρέιγκαν και Τζορτζ Μπους.
Δύο αεροσκάφη Boeing 747-200B/ VC-25A χρησιμοποιούνται σήμερα από τον πρόεδρο Τραμπ. Το αεροσκάφος δώρο του Κατάρ, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ανεπίσημα από διάφορα μέσα ενημέρωσης ως «παλάτι στον ουρανό» για τη χλιδή του, είναι επίσης αεροσκάφος της Boeing.
You will find more infographics at Statista