Κινητικότητα και πρωτοβουλίες για τη συμπόρευση Ελλάδας-Ιταλίας σε σειρά μεσογειακών προκλήσεων σκιαγράφησαν κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χώρων, στην Αθήνα, διαμορφώνοντας έτσι το κατ’ αρχήν πλαίσιο συνεργασίας, για το μεταναστευτικό, ενώ κάτι αντίστοιχο επιχειρήθηκε και στα ενεργειακά χωρίς ωστόσο να παράξει αποτελέσματα.
Ωστόσο δεν παρέχονται επαρκείς λεπτομέρειες στα περισσότερα, με αποτέλεσμα να εγείρονται εύλογα ερωτηματικά, τα οποία θα μπορούσαν να προκαλέσουν σύγχυση και ανησυχία σε εταίρους και συμμάχους, καθώς δίνουν την αίσθηση κρυφής ή διπλής ατζέντας.
Από τις δηλώσεις επιβεβαιώνεται η αρχική αίσθηση προσέγγισης στο προσφυγικό-μεταναστευτικό, που αν και γίνεται προσπάθεια να τοποθετηθεί σε ευρύτερη βάση, εν τούτοις δεν μπορεί να αγνοηθεί η εκ διαμέτρου αντίθετη θέση της Ιταλίας με τη Γερμανία και την Κομισιόν στο θέμα. Για την Αθήνα η πρωτοβουλία διερεύνησης της προοπτικής συμπόρευσης, όπως αυτή ξεδιπλώνεται σταδιακά, αναμένεται να αποτελεί μια ακόμη πρόκληση για τις σχέσεις με το Βερολίνο.
“Συζητήσαμε το μεταναστευτικό, το πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε μια κοινή θέση, πώς μπορούμε να θεραπεύσουμε όχι μόνο το σύμπτωμα, αλλά κυρίως τις αιτίες που αναγκάζουν ανθρώπους να μεταναστεύουν από την πατρίδα τους. Πώς μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να βοηθήσει τις χώρες αυτές, τις κοινωνίες αυτές με την επένδυση χρημάτων, ώστε οι άνθρωποι αυτοί να μην αναγκάζονται να μεταναστεύσουν”,
δήλωσε ο Νίκος Δένδιας, προσπαθώντας να επικεντρώσει στην ανάγκη ενός ολιστικού σχεδίου αντιμετώπισης του προβλήματος, αλλά δείχνοντας ότι κινείται στον ίδιο άξονα με την Ιταλία όσον αφορά την ως προς τα συμπτώματα.
Η κυβέρνηση της Ρώμης, όμως, είναι γνωστό ότι τηρεί σκληρή στάση έναντι των μεταναστών, που αποκλίνει από τις πολιτικές της ΕΕ, σε βαθμό που προκαλεί τις αντιδράσεις των Βρυξελλών. Στο πλαίσιο αυτό, ο αντιπρόεδρος, υπουργός Εσωτερικών και ηγέτης της Λέγκας, Ματέο Σαλβίνι πέρασε και νόμο για επιβολή προστίμου 1 εκατ. ευρώ σε κυβερνήτες πλοίων διάσωσης μεταναστών, εφόσον οδηγούν χωρίς άδεια τα σκάφη τους σε ιταλικά λιμάνια, καθώς επιχειρεί να αποθαρρύνει τη δράση των ΜΚΟ.
Μεταξύ άλλων στην κοινή συνέντευξη Τύπου ο Νίκος Δένδιας επισήμανε ότι:
“Συζητήσαμε για την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, για την κατάσταση που δημιουργείται από την κατάφωρη παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας”.
Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών επίσης αναφέρθηκε και σε ενεργειακά θέματα λέγοντας ότι:
“ Η επικείμενη ολοκλήρωση του TAP, υπήρξε αντικείμενο της συζήτησής μας, όσο και η υπόθεση που αφορά τον East Med, τον άλλο αγωγό, ο οποίος, όπως ξέρετε, καταλήγει κατά τη σχεδίασή του στην Ιταλία, και για τον οποίο η Ελλάδα θα ήθελε το συντομότερο δυνατόν να υπογραφεί η σχετική συμφωνία.
Ωστόσο, ο Ιταλός απέφυγε διακριτικά αναφορές στο θέμα και δεν δεσμεύτηκε, καθώς η Ρώμη έχει ήδη απορρίψει το σχέδιο για τον διασυνδετήριο αγωγό Poseidon, θέση δεν φαίνεται πιθανό να αλλάζει άμεσα και επηρεάζει καταλυτικά τη μελέτη βιωσιμότητας ολόκληρου έργου.
Υπ αυτό το πρίσμα, οι ενδείξεις συμπόρευσης με τη Ρώμη που επέδειξε ο Νίκος Δένδιας, στο προσφυγικό και επιμέρους ζητήματα θα μπορούσαν να αποτελούν κινήσεις καλής θέλησης ή ακόμα και αντισταθμιστικά οφέλη, με στόχο την επανεξέταση της στάσης της Ιταλίας.
Ο Νίκος Δένδιας ανέδειξε σημασία του East Med για την Ελλάδα, όπως έχει άλλωστε διαβεβαιώσει ΗΠΑ και Ισραήλ, με στόχο την προώθηση του γεωοικονομικού δόγματος, το οποίο έτσι όπως ξεδιπλώνεται περιορίζει δραστικά το ρόλο της Τουρκίας στην ευρύτερη περιοχή.
Ωστόσο η κυβέρνηση της Ρώμης ανακοίνωσε τον Μάιο ότι δεν επιθυμεί να διέλθει ο αγωγός στα εδάφη της και αντιπρότεινε τη διασύνδεση του με τον TAP. Αξίζει να αναφερθεί ότι λίγες πριν ο βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ για την ενέργεια Φράνσις Φάνον επισκέφθηκε την Αθήνα, όπου και συζήτησε για τον East Med.