Τα μεγάλα λιμάνια της Ινδίας κατέγραψαν ιστορικό ρεκόρ διακίνησης φορτίου κατά τη χρήση 2024–2025, φτάνοντας τους 855 εκατομμύρια τόνους (MT), σημειώνοντας αύξηση 4,3% σε σύγκριση με τα 819 εκατ. τόνους της προηγούμενης χρονιάς.
Η εξέλιξη αυτή ενισχύει τη στρατηγική θέση της χώρας στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη και αποτυπώνει τη δυναμική που προσδίδει ο συνδυασμός κρατικής στρατηγικής και ιδιωτικών επενδύσεων.
Η επίδοση των μεγάλων λιμανιών της Ινδίας για το 2024-25 αποτελεί ισχυρή ένδειξη οικονομικής ανθεκτικότητας, λειτουργικής υπεροχής και επενδυτικής ελκυστικότητας. Η Ινδία δείχνει τον δρόμο της λιμενικής στρατηγικής που βασίζεται στον εκσυγχρονισμό, τη σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα και την ενσωμάτωση των λιμένων στο ευρύτερο δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας και βιομηχανικής ανάπτυξης.
Ανάλυση φορτίου
Η συνεισφορά των επιμέρους κατηγοριών φορτίου στη συνολική διακίνηση διαμορφώνεται ως εξής:
-
Πετρελαιοειδή και λιπαντικά (POL): 254,5 εκατ. τόνοι (29,8%)
-
Εμπορευματοκιβώτια: 193,5 εκατ. τόνοι (22,6%)
-
Άνθρακας: 186,6 εκατ. τόνοι (21,8%)
-
Λοιπά φορτία: Σημαντική αύξηση 31% σε ετήσια βάση
Η διαφοροποίηση του φορτίου αποδεικνύει τη λειτουργική ευελιξία των ινδικών λιμανιών, ικανή να καλύψει ενεργειακές, βιομηχανικές και εμπορικές ανάγκες μεγάλης κλίμακας.
Eπενδύσεις σε υποδομές
Πρωταγωνιστές:
-
Paradip Port Authority (PPA) και Deendayal Port Authority (DPA): Ξεπέρασαν για πρώτη φορά τους 150 εκατ. τόνους διακίνησης, παγιώνοντας την κυριαρχία τους στον χάρτη των κύριων ινδικών λιμένων.
-
Jawaharlal Nehru Port Authority (JNPA): Κατέγραψε 7,3 εκατ. TEUs με ετήσια αύξηση 13,5% – κορυφαία επίδοση σε container terminals.
Βελτιώσεις αποδοτικότητας:
-
Ο χρόνος προ-προσόρμισης (Pre-Berthing Detention – PBD) μειώθηκε κατά 36%, επιταχύνοντας τη διαχείριση φορτίου και αυξάνοντας τη διαθεσιμότητα προβλητών.
Aποτελέσματα και ιδιωτικοποιήσεις
Η αυξημένη διακίνηση μεταφράστηκε σε σημαντική ενίσχυση των εσόδων και της κερδοφορίας:
-
Συνολικά έσοδα: ₹24.203 crore (+8%)
-
Λειτουργικό πλεόνασμα: ₹12.314 crore (+7%)
Παράλληλα, καταγράφηκε θεαματική αύξηση επενδύσεων μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ):
-
PPP projects: Από ₹1.329 crore το 2022-23 σε ₹3.986 crore το 2024-25 (+200%)
Η αξιοποίηση 962 στρεμμάτων για λιμενική-βιομηχανική ανάπτυξη προβλέπεται να αποφέρει ₹7.565 crore σε έσοδα, ενώ οι ιδιώτες επενδυτές σχεδιάζουν συνολικές επενδύσεις ₹68.780 crore, σηματοδοτώντας ισχυρή εμπιστοσύνη στον τομέα.
Στρατηγική και γεωοικονομική σημασία
Το υπουργείο Ναυτιλίας υπό τον Υπουργό Shri Sarbananda Sonowal συνεχίζει να υλοποιεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών, στοχεύοντας στη μετατροπή των ινδικών λιμανιών σε παγκοσμίως ανταγωνιστικά και βιώσιμα logistics hubs.
Η πρόοδος αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει της μετατόπισης της παγκόσμιας παραγωγής προς την Ασία και της αύξησης του εμπορικού βάρους του Ινδοειρηνικού, όπου η Ινδία ενισχύει τον ρόλο της ως βασικό διαμετακομιστικό και παραγωγικό κόμβο.