Η Vertical Aerospace Ltd σχεδιάζει μια νέα, υβριδική εκδοχή του ηλεκτρικού αεροταξί της, με στόχο την επέκταση σε αμυντικές εφαρμογές. Το νέο αεροσκάφος θα μπορεί να καλύπτει αποστάσεις έως και 1.000 μιλίων — δέκα φορές περισσότερα από το τρέχον πρωτότυπο VX4. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις αναμένονται το δεύτερο τρίμηνο του 2026.
Με την προσθήκη ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, η εταιρεία επιχειρεί να δημιουργήσει ένα αεροσκάφος κατάλληλο για στρατιωτικές και άλλες αποστολές μεγάλων αποστάσεων, ενώ βρίσκεται ήδη σε συνομιλίες με κυβερνήσεις και πιθανούς αμυντικούς πελάτες. Η στροφή αυτή συνοδεύεται από αύξηση των στρατιωτικών δαπανών στην Ευρώπη.
Το νέο μοντέλο σηματοδοτεί αλλαγή στρατηγικής για τη Vertical, η οποία είχε εστιάσει αρχικά σε μεταφορές χωρίς ρύπους μέσω του αμιγώς ηλεκτρικού VX4. Παρά τις αρχικές δεσμεύσεις από αεροπορικές όπως η American Airlines και η Japan Airlines, η εξέλιξη του VX4 καθυστέρησε λόγω τεχνικών και χρηματοδοτικών προβλημάτων.
Η εταιρεία συγκέντρωσε πρόσφατα 90 εκατομμύρια δολάρια και στοχεύει να εξασφαλίσει επιπλέον κεφάλαια. Το υβριδικό σκάφος, που δεν έχει ακόμη όνομα, θα μπορεί να λειτουργεί είτε με πιλότο είτε αυτόνομα, να μεταφέρει φορτίο έως 1.100 κιλά και να πετά αθόρυβα με χαμηλό θερμικό αποτύπωμα. Ένα από τα υπάρχοντα VX4 θα μετατραπεί για δοκιμές με το νέο σύστημα πρόωσης.
Η είσοδος στην άμυνα μπορεί να ανοίξει μια σταθερότερη πηγή εσόδων για τη Vertical, σε μια αγορά όπου η έμφαση μετατοπίζεται από τις περιβαλλοντικές υποσχέσεις στην επιχειρησιακή αντοχή και το εύρος αποστολών.