Μελέτη του Πανεπιστημίου της Γάνδης αποδεικνύει ότι στην εμπορική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε στα Τέμπη υπήρχαν 3,5 τόνοι εύφλεκτων υγρών που χρησιμοποιούνται για νόθευση καυσίμων, εξέλιξη που έρχεται λίγο πριν την δημοσίευση της πραγματολογικής έρευνας του Πολυτεχνείου της Αθήνας και δημιουργεί νέα δυναμική στις εξελίξεις.
Νέα ερωτηματικά εγείρει η έρευνα του Πανεπιστημίου της Γάνδης, καθώς σε συνδυασμό με άλλες έρευνες που αναμένεται να δημοσιοποιηθούν σύντομα αποκαλύπτονται πολλαπλά σκάνδαλα:
- Η μεταφορά απαγορευμένων εύφλεκτων υγρών χωρίς παραστατικά
- Η μη-ταυτοποίηση και ανίχνευση του εντολέα μεταφοράς και του πελάτη λήψης
- Η παράκαμψη από υπαλλήλους του ΟΣΕ και της Hellenic Train πρωτοκόλλων και δικλείδων ασφαλείας στη φόρτωση.
- Η έλλειψη ελέγχων από τις Αρχές
- Η παραπλάνηση του πρωθυπουργού -όπως ο ίδιος δήλωσε- από στελέχη της κυβέρνησης και άτομα του στενού του περιβάλλοντος.
Πλέον, μετά τους τελευταίους χειρισμούς του Κυριάκου Μητσοτάκη, γίνεται σαφές ότι το Μαξίμου ετοιμάζεται να εκτρέψει επιθετικά τη φωτιά από τα Τέμπη που καίει την αξιοπιστία και τα κοινωνικά ερείσματα του πρωθυπουργού, προς στελέχη του μηχανισμού, ακόμα και του στενού του περιβάλλοντος, στα πρότυπα της υπόθεσης των υποκλοπών.
Τα νέα στοιχεία και οι έρευνες που ξεκίνησαν να δημοσιεύονται, όπως και τα πολλαπλά συλλαλητήρια σε Ελλάδα και εξωτερικό έχουν αναθερμάνει το ζήτημα της δολοφονίας των 57 τουλάχιστον ανθρώπων στα Τέμπη, απειλώντας να πυροδοτήσουν ακόμα και κοινωνικές αναταραχές και να απονομιμοποιήσουν κοινωνικά την κυβέρνηση.
Στο Μαξίμου, αντιλαμβανόμενοι ότι το ζήτημα διατηρείται ψηλά στην ατζέντα της κοινής γνώμης αποφάσισαν να αλλάξουν τακτική και να δοκιμάσουν να βγάλουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη από την αμυντική θέση. Στόχος είναι να προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν την κοινωνική δυναμική και με ένα μπαράζ υπερπληροφόρησης να στρέψουν την κοινή γνώμη προς εκδοχές που εξυπηρετούν το αφήγημα της απόδοσης ευθυνών, αλλά υποβαθμίζουν το σκάνδαλο της συγκάλυψης που επιχειρήθηκε. Επίσης, εάν καταφέρουν να ελέγξουν τη δυναμική τότε θα μπορέσουν να προσδιορίσουν ασφυκτικά τους ενόχους και να οριοθετήσουν τον αντίκτυπο και τις επιπτώσεις.
Η έρευνα του Πανεπιστημίου της Γάνδης
Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, που ερευνούν τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έχουν προχωρήσει σε ακριβείς εκτιμήσεις για τα αίτια της φωτιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσίευσε η «Real News», οι Βέλγοι ειδικοί φαίνεται να έχουν καταλήξει σε συμπεράσματα για το φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, αναφέροντας ότι στο πρώτο βαγόνι υπήρχε τουλάχιστον 3,5 τόνοι εύφλεκτων υγρών.
Αυτά τα εύφλεκτα υγρά, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ήταν πτητικοί υδρογονάνθρακες, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, οι οποίοι χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων.
Τα υγρά μεταφέρονταν σε μια δεξαμενή διαστάσεων 1 επί 2,5 μέτρων, χωρίς να έχουν δηλωθεί.
Το εκτιμώμενο βάρος των πτητικών υδρογονανθράκων που εκτιμάται ότι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μεταξύ 3,5 και 4 τόνων.
Αδικαιολόγητες εκρήξεις
Οι εκρήξεις που ακολούθησαν τη σύγκρουση, διάρκειας περίπου 8 δευτερολέπτων, δημιούργησαν ένα «μανιτάρι» πυρκαγιάς που έφτασε σε ύψος τα 80 μέτρα.
Η διάρκεια της πυροδότησης και το μέγεθος της πυρόσφαιρας επιβεβαιώνουν την παρουσία αυτών των επικίνδυνων υγρών.
Η πρωτοβουλία της Επιτροπής Διερεύνησης
Η ανάθεση των ερευνών στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης ήταν απόφαση της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Real News, για τις έρευνες του το κλιμάκιο των Βέλγων ακαδημαϊκών είχε στη διάθεση του δείγματα από το σημείο της τραγωδίας, αλλά και από τους κατεστραμμένους συρμούς.
Επιπλέον, στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου ερευνήθηκαν διεξοδικά όλα τα διαθέσιμα βίντεο και οι εικόνες από τις εκρήξεις που προκλήθηκαν μετά τη σύγκρουση των τρένων και τη φωτιά που ακολούθησε.
Αξιοποιώντας το καινοτόμο σύστημα ανάλυσης μέσω τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτουν, οι ερευνητές έχουν καταλήξει και σε άλλα σημαντικά συμπεράσματα.
Από τα διαθέσιμα βίντεο και τις εικόνες της σύγκρουσης, εντοπίστηκε ότι οι δύο αμαξοστοιχίες δεν συγκρούστηκαν μόνο μία φορά, αλλά συνολικά τρεις.
Η πρώτη σύγκρουση προκάλεσε την ακαριαία αναδίπλωση των συρμών, με δύο επιπλέον συγκρούσεις να ακολουθούν, σύμφωνα με τα ευρήματα από την εξέταση των κατεστραμμένων συρμών.
Η φωτιά που ακολούθησε φέρεται να ήταν μια μη αναμενόμενη και μη φυσιολογική αντίδραση, παρά την ένταση της σύγκρουσης.
Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η παρουσία των εύφλεκτων υγρών συνέβαλε σημαντικά στην ένταση της φωτιάς και της έκρηξης, γεγονός που θα εξεταστεί ενδελεχώς από την ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Ερωτηματικά για τη διαχείριση της σκηνής του εγκλήματος
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Real News, στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα περιλαμβάνεται και μια σειρά από ελλείψεις και αστοχίες, οι οποίες έγιναν στη διαχείριση του σημείου της τραγωδίας τις ώρες που ακολούθησαν μετά τη σύγκρουση.
Τα συμπεράσματα του Πανεπιστημίου της Γάνδης και μια σειρά από άλλα πορίσματα θα περιλαμβάνονται στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ που θα παρουσιαστεί επισήμως στις 27 Φεβρουαρίου.
Ψάχνουν τον ιδιοκτήτη του παράνομου φορτίου
Η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) προχωρά επίσης σε έρευνα για την παρουσία παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων, τα στοιχεία δείχνουν ότι το φορτίο των εύφλεκτων υδρογονανθράκων ήταν φορτωμένο στην πρώτη πλατφόρμα του τρένου, πίσω από τη δεύτερη μηχανή, παρά τις αναφορές της Hellenic Train για παρουσία λαμαρινών.
Οι ειδικοί της ΕΔΑΠΟ υποστηρίζουν ότι τα κρίσιμα στοιχεία, όπως το ύψος του πύρινου «μανιταριού», το χρώμα και η ένταση της φωτιάς, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι υπήρχε παράνομο φορτίο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα συμπεράσματα του Πανεπιστημίου της Γάνδης, μαζί με μια σειρά από άλλες επιστημονικές εκτιμήσεις, θα περιλαμβάνονται στην έκθεση της ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου 2025.