Στο πλαίσιο του 12ου Allianz Motor Day, η Allianz διατύπωσε τρία αιτήματα προς τους πολιτικούς, αυτοκινητοβιομηχάνους και φορείς διαχείρισης οχημάτων με στόχο την καλύτερη προστασία των πεζών και των ποδηλατών στις πόλεις.
- Ο εξοπλισμός ασφαλείας των φορτηγών και των βαν πρέπει να υπερβαίνει τα ισχύοντα νομικά πρότυπα. Τουλάχιστον, τα βαν θα πρέπει να διαθέτουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα, δεδομένου ότι χρησιμοποιούν τους ίδιους αστικούς δρόμους, υψηλής κυκλοφορίας. Οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να αξιοποιήσουν πλήρως τις καινοτομίες που είναι ήδη διαθέσιμες για την πρόληψη των ατυχημάτων. Αυτές περιλαμβάνουν τα παράθυρα ελιγμών, τις χαμηλωμένες καμπίνες και τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης κατά τη στροφή.
- Την καθολική εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και καλεί τους νομοθέτες της Ε.Ε. να βελτιώσουν περαιτέρω τους ισχύοντες κανονισμούς. Για όλα τα νέα φορτηγά, τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης για την πρόληψη ατυχημάτων κατά τη στροφή θα πρέπει να γίνουν υποχρεωτικά, το συντομότερο δυνατό. Τα συστήματα προειδοποίησης, όπως απαιτείται επί του παρόντος από το νόμο, δεν αρκούν. Τα συστήματα φρεναρίσματος που ανιχνεύουν πεζούς και οδηγούς στα τυφλά σημεία και ενεργοποιούν αμέσως το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά. Και τα συστήματα αυτά πρέπει να είναι πάντα ενεργοποιημένα.
- Απαιτείται ολοκληρωμένη ανταλλαγή δεδομένων, όπως προβλέπεται από το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράξης για τα δεδομένα (EU Data Act): αν η Allianz, ως ασφαλιστικός πάροχος, γνωρίζει ποια συστήματα ασφαλείας είναι εγκατεστημένα και ενεργοποιημένα σε φορτηγά και βαν, μπορεί να καθορίσει τιμές και αντικίνητρα με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας.
Το 1/3 των ατυχημάτων μπορεί να αποφευχθεί
Ο Klaus-Peter Roehler, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Allianz SE, μιλώντας από το Κέντρο Τεχνολογίας της Allianz (AZT) στο Ismaning, ζήτησε τη βελτίωση του εξοπλισμού ασφαλείας, ιδίως για τα βαν και τα φορτηγά: τόνισε πως το ένα τρίτο όλων των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και πεζών ή μεταξύ φορτηγών και ποδηλατών, θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν τα φορτηγά χρησιμοποιούσαν απλώς δύο ευρέως γνωστά μέτρα ασφαλείας. Για την αντιμετώπιση αυτών οι κατασκευαστές οχημάτων, οι πολιτικοί, οι μεταφορείς εμπορευμάτων – και οι ασφαλιστές πρέπει να αναλάβουν δράση.
Ανέφικτοι οι στόχοι της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι μέχρι το 2050 ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη πρέπει να μηδενιστεί. Για να παραμείνουν οι θάνατοι εντός του στόχου, ο αριθμός των θυμάτων θα έπρεπε να είχε μειωθεί κατά 18% μεταξύ 2022 και 2023. Συνολικά στην Ευρώπη επιτεύχθηκε μείωση κατά 1% και στη Γερμανία ο αριθμός των θανάτων αυξήθηκε πρόσφατα κατά 1,8%, φτάνοντας συνολικά τους 2.839 το 2023.
Σύμφωνα με την Allianz, oι πόλεις είναι οι κύριες εστίες πρόκλησης ατυχημάτων. Περίπου το 40% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρώπη συμβαίνει στις πόλεις. Το 70% των θυμάτων οδηγεί ποδήλατα ή άλλα δίκυκλα οχήματα ή είναι πεζοί, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και των ηλικιωμένων.
Ο τίτλος του 12ου Allianz Motor Day – «Μεγάλοι εναντίον μικρών» – ακούγεται πικρόχολος αλλά είναι αληθινός. Ζητούμενο είναι η προστασία των πιο ευάλωτων ομάδων από τα βαρέα οχήματα».