Κοινοπραξία ασφαλιστικών επιχειρήσεων που αποτελείται από τις Marsh McLennan, Zurich και AIG, Adira, Seguros Bolivar, ASSAM, APA και Old υπό το σχήμα Blue Marble που συνεργάζεται με την Nestlé και την Nespresso της Nestlé αποζημίωσε με 23.000 δολάρια (ποσό μεγάλο για την χώρα) τον περασμένο Οκτώβριο μία από τις μεγαλύτερες χώρες παραγωγής καφέ, την Ινδονησία για τις μεγάλες ζημιές που υπέστησαν 800 αγρότες που προμηθεύουν καφέ υπό το εμπορικό σήμα Nescafé.
Οι αγρότες στο Tanggamus στη νότια Σουμάτρα ήταν ασφαλισμένοι έναντι των κινδύνων ξηρασίας και υπερβολικών βροχοπτώσεων για το χρονικό διάστημα Αυγούστου 2023 και Μαρτίου 2024.
Αυξήσεις στις τιμές του καφέ στην Ελλάδα
Οι συνθήκες ξηρασίας και άλλοι εξωγενείς παράγοντες συνέβαλαν στην αύξηση των τιμών του καφέ παγκοσμίως. Ωστόσο, στην Ελλάδα, η άνοδος ήταν σημαντικά μεγαλύτερη. Η τιμή του καφέ στα ελληνικά σούπερ-μάρκετ καταγράφεις αδιανόητα μεγάλες αυξήσεις, υπερβαίνοντας τις αυξήσεις τιμών παγκοσμίως και ιδιαίτερα στην Ευρώπη, καταδεικνύοντας την εκμετάλλευση των συνθηκών για την προώθηση νέων τιμολογιακών πολιτικών και τη διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους.
Δικαιολογίες για τις αυξήσεις τιμών
Οι ανατιμήσεις στην Ελλάδα συχνά αποδίδονται σε γεωπολιτικούς λόγους, φυσικές καταστροφές, ενεργειακή κρίση και αυξημένα κόστη μεταφοράς. Ωστόσο, αυτές οι εξηγήσεις θεωρούνται υπερβολικές, καθώς δεν δικαιολογούν τις εξωφρενικές αυξήσεις σε προϊόντα όπως ο καφές.
Τιμές supermarket ΕΕ VS Ελλάδα
Οι τιμές του καφέ στα σούπερ-μάρκετ άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Γερμανία και η Ιταλία, παραμένουν πολύ χαμηλότερες συγκριτικά με την Ελλάδα. Για παράδειγμα, η τιμή του καφέ Jacobs στη Γερμανία κυμαίνεται στα 5-7 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα φτάνει τα 9 ευρώ. Η διαφοροποίηση αυτή δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνο από το κόστος μεταφορών ή άλλους παρόμοιους παράγοντες.
Μονοπώλια και περιορισμένη επιλογή προϊόντων
Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των τιμών στην Ελλάδα παίζουν τα μονοπώλια στην αγορά σούπερ-μάρκετ και οι περιορισμένες επιλογές προϊόντων, ιδιαίτερα στον καφέ. Ο περιορισμένος ανταγωνισμός και η συγκέντρωση της αγοράς στα χέρια λίγων εταιρειών διανομής οδηγούν σε αυξημένες τιμές.
Ασφάλιση και αγροτική παραγωγή
Η ασφάλιση των αγροτών για ζημιές από φυσικές καταστροφές και γεωπολιτικές κρίσεις μπορεί να αποτελέσει λύση σε θέματα εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράλληλα, είναι σημαντική η ωριμότητα της αγοράς και η ενημέρωση των καταναλωτών στην Ελλάδα για να μπορέσουν να λαμβάνουν πιο συνειδητές αποφάσεις αγοράς.
Ανάλυση της Allianz
Επισιτιστική ασφάλεια και γεωπολιτική
Από το 2022, με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, η επισιτιστική ασφάλεια έχει επιστρέψει στην ατζέντα των περισσότερων χωρών. Η κλιματική αλλαγή, οι ακραίες καιρικές συνθήκες, και η ενεργειακή κρίση συνεχίζουν να ασκούν πιέσεις στην παγκόσμια γεωργική παραγωγή.
Αύξηση της παγκόσμιας αγοράς γεωργικών προϊόντων
Η παγκόσμια αγορά γεωργικών προϊόντων αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια, λόγω της αύξησης του πληθυσμού και των τεχνολογικών εξελίξεων. Αναμένεται να φτάσει τα 12,5 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2029, με ρυθμό ανάπτυξης 6,5% ετησίως