Όπως και το 2024, 60 χώρες και περιοχές σε όλο τον κόσμο είχαν θέσει στόχους, υπογράψει δεσμεύσεις ή ανακοινώσει σχέδια για την κατάργηση των βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι μια συγκεκριμένη ημερομηνία – μια κίνηση που οι επιστήμονες του κλίματος θεωρούν απολύτως αναγκαία και που θεωρείται ζωτικής σημασίας για τις χώρες να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα.
Η Νορβηγία φαίνεται ότι θα είναι η πρώτη χώρα που θα καταργήσει τη χρήση κινητήρων εσωτερικής καύσης, η οποία υπήρξε πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση. Σχετικές ανακοινώσεις για με στόχο το 2050 ακολούθησαν πρόσφατα από χώρες όπως το Βιετνάμ και η Ινδονησία, σύμφωνα με την Coltura.
Η κατάσταση στην Ευρώπη
Η περιοχή με τις περισσότερες απαγορεύσεις σε προετοιμασία είναι η Ευρώπη, όπου η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε νόμο στις αρχές του 2023 που θα απαγορεύει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα βενζίνης στα κράτη μέλη της από το 2035. Ωστόσο, έκτοτε έχουν ακολουθήσει πολλές συζητήσεις και διαπραγματεύσεις.
Για τη Γερμανία (καθώς και για την Ιταλία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Τσεχία και την Ουγγαρία), ο νόμος έθεσε μια πρώτη προθεσμία για την πώληση αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες. Σε μια κίνηση που το CNN χαρακτήρισε ως εξαιρετική, η χώρα που είναι γνωστή για τη βιομηχανία αυτοκινήτων της προώθησε μια πρωτοβουλία που πιέζει για μια διέξοδο για τα συνθετικά καύσιμα πριν την τελική υιοθέτηση των νέων κανόνων.
Πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαν ήδη υιοθετήσει την κατάργηση των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων προηγουμένως και έχουν θέσει ακόμη πιο αυστηρές προθεσμίες. Η Ολλανδία, η περιοχή της Φλάνδρας στο Βέλγιο, η Σουηδία, η Ελλάδα και η Σλοβενία επιδιώκουν να τερματίσουν την πώληση αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες ακόμη νωρίτερα, μεταξύ του 2029 και του 2031. Η μόνη χώρα στον κόσμο που ξεπερνάει αυτούς στους στόχους είναι η Νορβηγία, όπου περίπου το 80% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται είναι ήδη πλήρως ηλεκτρικά και το 100 τοις εκατό είναι προγραμματισμένο να είναι το 2025.
Η κατάσταση στις ΗΠΑ
Παρόμοια με την κατάσταση στην ΕΕ, οι καταργήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων προκάλεσαν διαφωνίες μεταξύ των πολιτειών των ΗΠΑ όταν η Καλιφόρνια το 2022 όρισε μια ημερομηνία κατάργησης για τις νέες πωλήσεις αυτών των οχημάτων, επίσης για το 2035. Ενώ 17 πολιτείες είχαν προηγουμένως συνδέσει τα πρότυπα των οχημάτων τους με αυτά της Καλιφόρνιας βάσει του Ομοσπονδιακού Νόμου Καθαρού Αέρα, μόνο η Ουάσινγκτον, το Όρεγκον, η Μασαχουσέτη, η Νέα Υόρκη και το Βερμόντ ακολούθησαν την απόφαση της Καλιφόρνιας, ενώ το Κονέκτικατ και το Ντέλαγουερ αποσύρθηκαν την τελευταία στιγμή. Ενώ αρχικά αναμενόταν να καταργηθούν και τα υβριδικά, μερικά προηγμένα υβριδικά με μεγάλη ισχύ μπαταρίας θα επιτραπούν τώρα στις συμμετέχουσες πολιτείες. Άλλες χώρες που ευνοούν τα υβριδικά στο πλαίσιο της αλλαγής νοοτροπίας και στην κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης, είναι ο Καναδάς, η Σλοβενία, η Σιγκαπούρη και η Ιαπωνία, αλλά οι περισσότερες χώρες θέλουν να τα καταργήσουν επίσης μέχρι την ημερομηνία απαγόρευσης τους.
Σκληρότεροι στόχοι
Η Σρι Λάνκα έχει θέσει τους σκληρότερους στόχους από οποιαδήποτε χώρα, περνώντας νόμο όχι μόνο την κατάργηση των νέων πωλήσεων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων, αλλά και πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα tuk-tuk και τις μοτοσικλέτες μέχρι το 2040.
Η χώρα έχει ήδη προσελκύσει διεθνή προσοχή στο πρόσφατο παρελθόν για την έκδοση σαρωτικής νομοθεσίας της οποίας η εφαρμογή αποδείχθηκε προβληματική. Για μερικές μικρότερες χώρες χωρίς τους δικούς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή τις θυγατρικές τους, η κατάργηση των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μπορεί στην πραγματικότητα να είναι πιο εύκολη σε ορισμένους τρόπους.
Το Πράσινο Ακρωτήριο, το οποίο μαζί με αρκετές άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο υπέγραψε τη δήλωση της COP26 για την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το 2040, εσωτερικά έθεσε το στόχο να επιτύχει αυτό το επίτευγμα ακόμη νωρίτερα, μέχρι το 2035. Για να το κάνει αυτό, θα πρέπει απλώς να απαγορεύσει την εισαγωγή βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.
You will find more infographics at Statista