Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει αναδειχθεί ως η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, δυναμική που έχει προκαλέσει ανησυχία και αντιδράσεις σε ΗΠΑ και Ευρώπη με τον Μπάιντεν να ανακοινώνει τετραπλασιασμό των δασμών και την ΕΕ να ξεκινά έρευνα για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Για να επιτευχθεί αυτό, η κινεζική κυβέρνηση έχει εφαρμόσει μια σειρά πολιτικών και κινήτρων για την προώθηση της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων (EV), συμπεριλαμβανομένων των επιδοτήσεων, των φορολογικών ελαφρύνσεων και ενός πιστωτικού συστήματος που απαιτεί από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να πληρούν ορισμένες ποσοστώσεις που δεν μοιάζουν με ένα σύστημα εμπορίας πιστώσεων άνθρακα.
Την Τρίτη, η κυβέρνηση Μπάιντεν ανακοίνωσε επίσημα τα σχέδιά της να αυξήσει τους δασμούς σε εισαγωγές αξίας 18 δισ. δολαρίων από την Κίνα για να «προστατεύσει τους Αμερικανούς εργαζομένους και επιχειρήσεις» από αυτό που θεωρεί «αθέμιτες εμπορικές πρακτικές». Η νέα περίοδος δασμών στοχεύει σε τομείς που θεωρούνται στρατηγικοί από τον Λευκό Οίκο, συμπεριλαμβανομένων τομέων στους οποίους η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει επενδύσει πολλά για να δημιουργήσει ή να διατηρήσει αμερικανικές θέσεις εργασίας.
Ίσως η πιο αξιοσημείωτη αύξηση των δασμών επηρεάζει τα ηλεκτρικά οχήματα, όπου οι δασμοί έχουν οριστεί να τετραπλασιαστούν από 25% σε 100% μετά την αύξηση των κινεζικών εξαγωγών EV τα τελευταία χρόνια.
Οι κινεζικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) έχουν τετραπλασιαστεί από το 2021, φτάνοντας τα 34 δισ. δολάρια πέρυσι. Και ενώ οι ΗΠΑ δεν έχουν επηρεαστεί μέχρι στιγμής από την εν λόγω αύξηση –η χώρα εισήγαγε ηλεκτρικά οχήματα αξίας λιγότερο από 400 εκατ. δολάρια από την Κίνα πέρυσι– η αύξηση των δασμών μπορεί να θεωρηθεί ως προληπτικό πλήγμα για την προστασία των αμερικανικών κατασκευαστών αυτοκινήτων δυνητικά αθέμιτο ανταγωνισμό από το εξωτερικό.
Η απάντηση των ΗΠΑ
«Με τις εκτεταμένες επιδοτήσεις και τις μη εμπορικές πρακτικές που οδηγούν σε σημαντικούς κινδύνους πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αυξήθηκαν κατά 70% από το 2022 έως το 2023 – θέτοντας σε κίνδυνο τις παραγωγικές επενδύσεις αλλού», αναφέρει η δήλωση του Λευκού Οίκου, προσθέτοντας ότι ο νέος δασμολογικός συντελεστής θα προστατεύει τις επενδύσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τις θέσεις εργασίας στη βιομηχανία από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα με «άδικη τιμή».
Οι ΗΠΑ δεν είναι η μόνη χώρα που προσβάλλει την ώθηση της Κίνας σε αυτό που αποκαλεί «νέα ενεργειακά οχήματα». Τον Οκτώβριο του 2023,
η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, προσπαθώντας να προσδιορίσει εάν οι κινεζικές αλυσίδες αξίας BEV επωφελούνται από «παράνομη επιδότηση» που «προκαλεί ή απειλεί να προκαλέσει οικονομική ζημία στους παραγωγούς BEV της ΕΕ». Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις είπε στο Politico ότι η έρευνα «προχωρά» και ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να επιβληθούν πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές.
You will find more infographics at Statista