Το ενδεχόμενο διεύρυνσης των προορισμών που καλύπτει εκτός Ευρώπης εξετάζει η Aegean Airlines, συζητώντας πλέον τη επιμήκυνση του χρόνου πτήσης, δυνατότητα που έχει μέσω αναβάθμισης του υφιστάμενου στόλου αεροσκαφών.
Σύμφωνα με τον εκτελεστικό πρόεδρο της Aegean Ευτύχη Βασιλάκη, η διοίκηση βρίσκεται σε διαδικασία διαμόρφωσης του νέου πολυετούς επιχειρηματικού πλάνου. Όπως δήλωσε, μεταξύ άλλων ο κ. Βασιλάκης, ενδείξεις για τη νέα πορεία που χαράσσει η εταιρία αναμένονται τους προσεχείς μήνες, ενώ το πλήρες πλαίσιο θα χρειαστεί έως και 18 μήνες για να ξεδιπλωθεί.
Στο μεταξύ, η Aegean καλείται την προσεχή διετία να διαχειριστεί την πρόκληση της συντήρησης που ανέκυψε με τους κινητήρες Pratt & Whitney, καθώς αυτό θα αναγκάσει την εταιρία να έχει σταθερά εκτός δρομολογίων 12 αεροσκάφη Airbus A321 Neo για τους προσεχείς 24 έως 30 μήνες. όπως έχει διευκρινίσει η διοίκηση η αποζημίωση που θα λάβει από την κατασκευάστρια των κινητήρων δεν καλύπτει όλο το κόστος που γεννάται, αλλά ένα σημαντικό μέρος του. Η εταιρία θα χρειαστεί να παρατείνει τις μισθώσεις και πτωτικό έργο άλλων αεροσκαφών προκειμένου να ανταπεξέλθει. Ωστόσο, όπως δήλωσε ο κ. Βασιλάκης, το πρόβλημα έχει και “θετική πλευρά”, δεδομένου ότι η αύξηση των διαθέσιμων θέσεων θα είναι σταδιακή και ως εκ τούτου πιο ομαλή, επιτρέποντας έτσι τη βελτίωση δεικτών κόστους, πληρότητας και αποδοτικότητας.
Η διοίκηση της Aegean εξετάζει πλέον την διεύρυνση των δρομολογίων και προορισμών σε περιοχές εκτός Ευρώπης και σε μεγαλύτερες αποστάσεις, καθώς τα αεροσκάφη που διαθέτει Airbus A321neo έχουν δυνατότητα τροποποίησης με προσθήκη δεξαμενών, που αυξάνει το πτητικό τους βεληνεκές. Αν και ακόμη πρόκειται για πρώιμο σενάριο, είναι προφανές ότι η διοίκηση της Aegean αναζητά νέες πηγές εσόδων και προορισμούς που θα συμβάλλουν στην εμπέδωση της κυκλικότητας. Βέβαια, ο Ευτύχης Βασιλάκης απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις διευκρίνισε ότι η Ελλάδα θα παραμείνει το κεντρικό hub της εταιρίας, ενώ δεν αποκλείει τη δημιουργία δεύτερου πόλου στην Κύπρο, σημείο απ’ όπου θα μπορούσαν να καλυφθούν με μεγαλύτερη ευκολία άλλοι προορισμοί.
Παράλληλα, η Aegean προωθεί την υλοποίηση της φιλόδοξης επένδυσης 140 εκατ. για τη δημιουργία πρώτου οικοσυστήματος υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά στην Ελλάδα, ύψους 140 εκατ. Συμπληρώνοντας έτσι, με την ενεργοποίηση χώρων 85,000 μ2, ένα σημαντικό κενό στην υποδομή της χώρας στην παροχή υπηρεσιών υποστήριξης τρίτων. Η επένδυση χωρίζεται σε δύο σκέλη, την ανάπτυξη με την καναδική CAE Κέντρου Προσομοίωσης Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων και την δημιουργία τεχνικής βάσης.
Που μπορεί να φτάσει η Aegean
Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, τα Airbus A321neo και ιδιαίτερα οι παρτίδες που παραδίδονται μετά το 2020 έχουν δυνατότητα τροποποίησης για μεγάλες αποστάσεις (Long Range). Όπως αναφέρει η Airbus τα νέα A321neo έχουν λάβει πιστοποιήσεις για την δυνατότητα τροποποίησης σε LR. Αυτό σημαίνει ότι με την προσθήκη τριών δεξαμενών καυσίμων θα μπορούν να μεταφέρουν 206 επιβάτες σε απόσταση 4,000 ναυτικών μιλίων, που επιτρέποντας έτσι την πραγματοποίηση υπερατλαντικών πτήσεων.
Σε αυτή τη φάση, με ένα τμήμα του στόλου της Aegean να βρίσκεται σταθερά σε διαδικασία επιθεώρησης και συντήρησης, η διοίκηση έχει την πολυτέλεια του χρόνου καθώς είναι εκ των πραγμάτων αναγκασμένη να επανασχεδιάσει τις διαθεσιμότητες για τις υφιστάμενες γραμμές. Κατ επέκταση, μπορεί να τρέξει σενάρια και ασκήσεις που θα επιτρέψουν να δοκιμάσει τη βιωσιμότητα προορισμών στις ΗΠΑ και ενδεχομένως στην Ασία.
Όπως άφησε να εννοηθεί ο Ευτύχης Βασιλάκης η απόφαση για το ενδεχόμενο ενεργοποίησης προορισμών μεγάλων αποστάσεων θα μπορούσε να ληφθεί εντός των επομένων τεσσάρων έως έξι μηνών.
Το πράσινο εκπαιδευτικό κέντρο
Το νέο Εκπαιδευτικό Κέντρο της AEGEAN και της CAE θα είναι ο πιο τεχνολογικά αναβαθμισμένος και σύγχρονος κόμβος αεροπορικής εκπαίδευσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στο πρώτο στάδιο ανάπτυξης το Εκπαιδευτικό Κέντρο θα διαθέτει τέσσερις προσομοιωτές πτήσης, συμπεριλαμβανομένων δύο Airbus A320neo, ενός Boeing 737NG και ενός ATR 72-600, καθώς και εξοπλισμό εκπαίδευσης των πληρωμάτων καμπίνας, ενώ προβλέπει την εγκατάσταση τριών επιπλέον προσομοιωτών. Στην πλήρη του ανάπτυξη, το κέντρο θα είναι σε θέση να εκπαιδεύει έως και 3.500 πιλότους το χρόνο (42.000 ώρες εκπαίδευσης) και πολλαπλάσιο αριθμό πληρωμάτων καμπίνας.
Το 60% της δυναμικότητας του Κέντρου θα μπορεί να αξιοποιηθεί για την εκπαίδευση πτητικού δυναμικού τρίτων και το 40% από την AEGEAN. Για την πρώτη διετία τα κεφάλαια που απαιτούνται για την επένδυση θα ανέλθουν στα 65-70 εκατ. ευρώ, όπου το 30% περίπου θα διατεθεί για τους προσομοιωτές.
Σημειώνεται, ότι για τη λειτουργία του το Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων της AEGEAN και της CAE θα καταναλώνει πράσινη ενέργεια η οποία θα παράγεται από την εγκατάσταση 35.000 m2 φωτοβολταϊκών πάνελ συνολικής ισχύος 3 MW ή 4,4 GWh ετησίως, που θα είναι τοποθετημένη στη νέα τεχνική βάση της AEGEAN.
Η τεχνική βάση
Σύμφωνα με το αρχικό business plan απαιτούνται 5 έως 7 χρόνια για να φτάσει η επένδυση σε σημείο πλήρους ωρίμανσης ώστε να ξεκινήσει να αποδίδει τα προσδοκώμενα και προς τα ίδια κεφάλαια. Σε αυτό το πλαίσιο έχει προβλεφθεί η δημιουργία 500 άμεσων νέων θέσεων εργασίας και συνολικά περισσότερες από 1.100 νέες άμεσες και έμμεσες θέσεις υψηλών δεξιοτήτων.
Ειδικότερα, η επένδυση περιλαμβάνει το τίμημα για την παραχώρηση, από τον ΔΑΑ, έως το 2046 κτηριακών εγκαταστάσεων, την επισκευή, λειτουργική και ενεργειακή αναβάθμισή τους και την αγορά σύγχρονου εξοπλισμού για την επί δεκαετίας και πλέον αδρανή τεχνική βάση της παλαιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Η τεχνική βάση θα διαθέτει χωρητικότητα έως 10 θέσεων βαριάς συντήρησης, επισκευών και ελέγχων για πτητικά μέσα διαφόρων τύπων,