Η Alaska Airlines, η United Airlines και η Turkish Airlines καθήλωσαν όλα τα αεροπλάνα τους Boeing 737 Max 9, αφού τμήμα ενός τέτοιου αεροσκάφους διαλύθηκε κατά τη διάρκεια πτήσης της Alaska Airlines την Παρασκευή.
Ωστόσο, παρά τους πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια για τους ταξιδιώτες και την περαιτέρω ζημιά στην φήμη της Boeing ορισμένοι αναλυτές υποβαθμίζουν -προς το παρόν τουλάχιστον- τον οικονομικό αντίκτυπο για τον κατασκευάστρια αεροσκαφών.
Οι αναλύσεις επισημαίνουν τον ολιγοπωλιακό χαρακτήρα της συγκεκριμένης αγοράς και το μεγάλο μερίδιο της Boeing. Ανέφεραν επίσης στενότερη προσφορά διαθέσιμων αεροσκαφών και περιορισμένο βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο, τουλάχιστον όσο οι ανακριτές προσπαθούν να μάθουν την αιτία του συμβάντος.
Πολλές άλλες βρέθηκαν σε κατάσταση κρίσης το Σαββατοκύριακο μετά το ατύχημα με το 737 MAX 9ης Alaska Airlines το Σάββατο.
Κανείς δεν πέθανε στο περιστατικό. αλλά η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας διέταξε την προσωρινή καθήλωση ορισμένων αεροσκαφών Boeing 737 Max 9. Πρόκειται για ομάδα που περιλαμβάνει 171 αεροπλάνα.
Οι μετοχές της Boeing σημείωσαν πτώση 8,2% τη Δευτέρα και συνέχισαν σε πτωτική τροχιά την Τρίτη, καθώς η μετοχή επιβάρυνε τον Dow Jones.
Ακόμη, ορισμένοι αναλυτές της Wall Street συνέστησαν τη Δευτέρα “αγορά” για τη Boeing. Είπαν ότι οι πιο πρόσφατες δυσκολίες με το αεροσκάφος – οι οποίες ακολούθησαν την καθήλωση των Max 9 το 2019 από πολλές χώρες μετά από δύο θανατηφόρες συντριβές – είναι απίθανο να έχουν μεγάλο βραχυπρόθεσμο οικονομικό αντίκτυπο.
Οι αναλυτές της BofA, σε ένα not της Κυριακής, ανέφεραν ότι «σε αυτή τη χρονική στιγμή, λόγω της φύσης του διπωλίου του κλάδου, δεν προβλέπουν ουσιαστικό αντίκτυπο στις παραγγελίες για καμία από τις παραλλαγές 737 MAX. Ωστόσο, εάν το μοντέλο συνεχίσει να δέχεται πλήγματα στην αξιοπιστία του, τότε αργά ή γρήγορα η απώλεια εμπιστοσύνης θα αποτυπωθεί στους αριθμούς των νέων παραγγελιών.
Οι αναλυτές είπαν ότι δεν είναι ακόμη σαφές εάν η έκρηξη την Παρασκευή οφειλόταν σε λάθος συναρμολόγησης στην Boeing, σε ακατάλληλη εγκατάσταση από την εταιρία κατασκευής ατράκτων Spirit AeroSystems ή σε ζητήματα επίβλεψης αλλού. Αλλά σημείωσαν ότι το αεροσκάφος ήταν σχετικά νέο, αφού παραδόθηκε στις 31 Οκτωβρίου.
Και είπαν ότι «κάποιος έλεγχος πρέπει να εξοικονομηθεί και για τις ρυθμιστικές αρχές, καθώς η FAA είναι τελικά υπεύθυνη για την πιστοποίηση αυτών των αεροσκαφών πριν από την παράδοση».
Η μετοχή της Spirit AeroSystems υποχώρησε 11% στη συνεδρίαση της Δευτέρας, ενώ οι πέσεις συνέχισαν, σε πιο ήπιο μοτίβο την Τρίτη.
Οι αναλυτές του William Blair είπαν επίσης ότι δεν προβλέπουν μεγάλο πλήγμα στα οικονομικά της Boeing. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι τους τελευταίους δύο μήνες, το Max 9 αποτελούσε λιγότερο από το ένα πέμπτο των συνολικών παραδόσεων της Boeing.
Είπαν ότι αυτές οι παραδόσεις θα επηρεαστούν «μετρίως κατά το πρώτο τρίμηνο, καθώς θα μπορούσε να χρειαστεί λίγος χρόνος για να προσδιοριστεί η αιτία».
Από τις 23 αξιολογήσεις αναλυτών στη μετοχή της Boeing που παρακολουθεί το FactSet, οι 18 είναι αξιολογήσεις αγοράς ή το αντίστοιχο.
Ωστόσο, ο αναλυτής της Morgan Stanley Ravi Shanker είπε ότι οι πωλήσεις 737 Max 9 πιθανότατα θα διαταράξουν τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου για την United Airlines UAL και την Alaska Air.
Ο αντίκτυπος για τις αεροπορικές εταιρίες
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι η κατάσταση που δημιουργήθηκε θα εκτονωθεί άμεσα, εντός εδδομάδων, σημειώνοντας ότι το σενάριο μακρόσυρτων ερευνών δεν συγκεντρώνει ιδιαίτερες πιθανότητες. Παράλληλα. όμως θα αποτελεί μόνιμη υπόμνηση του πόσο εύθραυστη μπορεί να είναι η δυναμική των αεροπορικών εταιρειών παρά την υπερχείλιση της χωρητικότητας.
Η μετοχή της United Airlines σημείωσε άνοδο 2,4% τη Δευτέρα, ενώ η Alaska Air υποχώρησε κατά 0,3%.
Μαζί με τις United Airlines, Alaska Airlines και Turkish Airlines, η Copa Airlines και η Aeromexico καθήλωσαν περίπου 40 αεροπλάνα Boeing 737 Max 9, σύμφωνα με αναφορές.
Σύμφωνα με αναλυτές της Deutsche Bank, ο στόλος που επηρεάζεται αντιπροσωπεύει το 16,1% των πτήσεων της Alaska Airlines και το 6,6% των πτήσεων της United, αν και η United έχει περισσότερα 737 αεροσκάφη Max 9 από την Αλάσκα.
Άλλες αεροπορικές εταιρίες που διαθέτουν το MAX 9 στον στόλο είναι οι Jet Airways of India με ένα αεροπλάνο και την KLM Royal Dutch Airlines KLMR, με πέντε, σύμφωνα με το Planespotter.net.
Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές καθήλωσαν επίσης το 737 max 9 για επιθεώρηση.
Ορισμένες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν 737 max 9s στους στόλους τους, συμπεριλαμβανομένων των American Airlines, Southwest Airlines και Air Canada. Στην Ελλάδα η ούτε η Aegean ούτε η Sky Express δεν διαθέτουν Boeing στους στόλους τους.