Μπορεί ο τουρισμός στην Ελλάδα να είναι ποιοτικός και ταυτόχρονα να σέβεται το περιβάλλον, φυσικό και πολιτιστικό, και να έχει αισθητική; Αυτό ήταν το κεντρικό ερώτημα της εναρκτήριας εκδήλωσης της πρωτοβουλίας «Reimagine Tourism in Greece» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, που πραγματοποιήθηκε χθες στον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Σε αυτό το ερώτημα ανέλαβαν να απαντήσουν ηγέτες του τουριστικού κλάδου, υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και ειδικοί, που ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον στην πρόσκληση της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ να συζητήσουν για το μέλλον του τουρισμού αλλά και για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες γύρω από την προώθηση πρακτικών βιώσιμου τουρισμού στην Ελλάδα.
Με την άρση των περιορισμών της πανδημικής κρίσης, τα τουριστικά μεγέθη επέστρεψαν στα προ της πανδημίας επίπεδα, επιβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα ανήκει στους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως. Ωστόσο, όπως επισήμαναν και οι ομιλητές της εκδήλωσης, το μεγάλο στοίχημα είναι η ανάπτυξη αυτή να συνεχιστεί χωρίς η χώρα και κυρίως οι κορυφαίοι τουριστικοί προορισμοί της, να αλλοιωθούν και να απωλέσουν το γνήσιο χαρακτήρα τους.
«Ως χώρα χτίσαμε ένα καλό brand, αλλά είμαστε σε κρίσιμο σταυροδρόμι και πρέπει να ορίσουμε τα πράγματα για τα επόμενα χρόνια», ήταν το μήνυμα του νέου Προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννη Παράσχη, κατά τη συζήτηση που είχε με τον Διευθυντή της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ Αλέξη Παπαχελά, στο πλαίσιο της εκδήλωσης. Ο κ. Παράσχης τόνισε την ανάγκη άμεσης αναβάθμισης των υποδομών αλλά και ορθής διαχείρισης των επιμέρους προορισμών της Ελλάδας, εξηγώντας ότι στην Ελλάδα το 90% του τουρισμού κατανέμεται σε 5 Περιφέρειες (Κρήτη, Νότιο Αιγαίο, Ιόνιο, Δυτ. Μακεδονία και Αττική) και όχι μόνο στις Κυκλάδες. «Το στοίχημα είναι τα 40 εκατομμύρια των επισκεπτών που αναμένεται να υποδεχτεί η χώρα έως το 2030 να κατανεμηθούν δικαιότερα, τόσο γεωγραφικά όσο και εποχικά, παράλληλα με την εφαρμογή πολιτικών διαχείρισης των προορισμών από όλους τους εμπλεκόμενους», σημείωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
«Έχουμε καταθέσει στην κυβέρνηση, ως Σύνδεσμος, το σχέδιό μας για τον τουρισμό το 2030, που κάθε άλλο παρά ευχολόγιο είναι καθώς περιέχει πολλές, απόλυτα τεκμηριωμένες προτάσεις, εύληπτες και υλοποιήσιμες. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει 2.000 δράσεις σε σχέση με τον τουρισμό αλλά και τη χώρα εν γένει, που καλύπτουν από θέματα διαχείρισης απορριμμάτων και ενέργειας έως την ύδρευση και την αναβάθμιση λιμανιών και μικρότερων αεροδρόμιων», πρόσθεσε ο ίδιος.
Βασικοί υποστηρικτές της πρωτοβουλίας «Reimagine Tourism in Greece» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, ως Ιδρυτικοί Εταίροι, είναι η Aegean, η Attica Group, η Fraport-Greece, η Τράπεζα Πειραιώς και άλλοι, ενώ στην προσπάθεια συμβάλλει και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Πρόκειται για ομίλους που πρωταγωνιστούν στην προσπάθεια ενός τουριστικού μοντέλου βιώσιμου και φιλικού στην κοινωνία.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του Reimagine Tourism in Greece παρουσιάστηκαν έρευνες που τεκμηρίωσαν ότι ο τουρισμός βρίσκεται διεθνώς σε ένα σταυροδρόμι, μια αλλαγή προτύπου, κάτι που απασχολεί τόσο τους ταξιδιώτες όσο και τους κατοίκους των προορισμών, αλλά και τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Παρουσιάζοντας τα ευρήματα έρευνας για το πώς αισθάνονται οι Έλληνες απέναντι στον τουρισμό, ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας ερευνών PULSE, Γιώργος Αράπογλου, σημείωσε ότι οι Έλληνες πολίτες αναγνωρίζουν τη σημασία του τουρισμού αλλά τους απασχολεί η περαιτέρω ανάπτυξή του αναφορικά με τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον, τις τοπικές κοινωνίες, τη φυσιογνωμία των προορισμών αλλά και τη δυνατότητά τους να κάνουν οι ίδιοι διακοπές σε προσιτές τιμές.
Από την πλευρά του, ο Στέφανος Παπανίκος, Ανώτερος Διευθυντής Στρατηγικής, Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Συγχωνεύσεων & Εξαγορών της Deloitte, παρουσιάζοντας την πρώτη έκθεση για τις Πρακτικές Αειφορίας στον Τουριστικό Τομέα, σημείωσε ότι μόνο ένα σχετικά μικρό ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου έχουν ήδη υιοθετήσει προγράμματα βιωσιμότητας, ενώ ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό εμφανίζεται ελλιπώς ενημερωμένο για αυτό το θέμα. Παράλληλα, τις περισσότερες φορές οι σχετικές δράσεις υλοποιούνται μόνο εφόσον υπάρχει επαρκής δημόσια χρηματοδότηση και κίνητρα.
Με την πρωτοβουλία «Reimagine Tourism in Greece», η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, αναγνωρίζοντας τη σημασία του τουρισμού για την Ελλάδα, επιδιώκει να συμβάλει στην επίτευξη των αναγκαίων συγκλίσεων ώστε να διαμορφωθεί ένα εθνικό όραμα για τον τουρισμό. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η δημιουργία ενός πλαισίου κατευθυντήριων γραμμών και ενεργειών για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του τουριστικού κλάδου και κατ’ επέκταση της χώρας, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος. Για τον σκοπό αυτό, τους επόμενους μήνες, στο πλαίσιο του «Reimagine Tourism in Greece», θα δημιουργηθεί μία Δεξαμενή Σκέψης με ειδικούς και προσωπικότητες διεθνούς κύρους, που διαθέτουν πλούσια εμπειρία και εξειδίκευση, οι οποίοι θα καταθέσουν τις ιδέες και τις προτάσεις τους για τη βέλτιστη πορεία του τουρισμού μακροπρόθεσμα. Η εξαιρετική ανταπόκριση των ανθρώπων του τουρισμού στη χθεσινή, εναρκτήρια εκδήλωση της πρωτοβουλίας, αποτελεί πολύτιμο κεφάλαιο για την επιτυχημένη συνέχεια αυτής της προσπάθειας.