Νέα δεδομένα για την αναπτυξιακή εξίσωση της Ελλάδας δίνει η Fitch καθώς κατεβάζει τον πήχη της ανάπτυξης για το 2022 αλλά προβλέπει επιτάχυνση το 2023, υιοθετώντας σενάριο αντίδρασης ελατηρίου και την παραδοχή του τέλος του πολέμου και μέρους των κυρώσεων εντός του τρέχοντος έτους. Η ΕΚΤ όμως, θέτει επί τάπητος ακόμα και την ανάγκη δελτίου κατανάλωσης σε περίπτωση μείωσης των εισροών από τη Ρωσία κατά 10%(!).
Καθώς η Ρωσία προμηθεύει περίπου το 40% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ελλάδας και το 11% της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας, η ΕΚΤ υπολογίζει ότι η ελληνική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία θα μπορούσε να μειωθεί κατά 0,8% εάν η προσφορά φυσικού αερίου μειωνόταν κατά 10%, φέρνοντας μέτρα όπως δελτίο κατανάλωσης.
Μεγαλύτερο αντίκτυπο από τον πόλεμο στην Ουκρανία προβλέπει η Fitch για την Ελλάδα, καθώς σε νέα έκθεσή της υποβαθμίζει τις προβλέψεις για την ανάπτυξη στο 3,5% (από 3,1%), ενώ τις βελτιώνει στο 3,2% για το 2023.
Ειδικότερα, όσον αφορά στο ΑΕΠ ο οίκος προβλέπει ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας θα συνεχιστεί και φέτος, υποστηριζόμενη από την περαιτέρω ανάκαμψη του τουρισμού, αλλά και των ροών του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο, αναθεωρεί επί τα χείρο την πρόβλεψη για τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ στο 3,5% το 2022 (από 4,1% προηγουμένως) και στο 3,2% το 2023. Στην έκθεση αναφέρεται ότι για τις νέες προβλέψεις ευθύνονται οι υψηλότερες τιμές ενέργειας, η χαμηλότερη εμπιστοσύνη και η ασθενέστερη ανάπτυξη σε βασικούς εμπορικούς εταίρους μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι έρευνες δείχνουν απότομη πτώση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων και των καταναλωτών τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, ενώ ο πληθωρισμός έχει αυξηθεί απότομα, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών της ενέργειας, αλλά και των βασικών επιπτώσεων από τον αποπληθωρισμό την άνοιξη του 2021.
Καθυστερί η μείωση του ελλείμματος
Ο οίκος «βλέπει» επίσης μικρότερη μείωση του ελλείμματος το 2022–2023, λόγω του υποτονικού μακροοικονομικού περιβάλλοντος και των κυβερνητικών μέτρων για την άμβλυνση των επιπτώσεων από τις υψηλές τιμές στην Ενέργειας από 7,4% του ΑΕΠ του 2021, στο 4,8% του ΑΕΠ εφέτος και στο 3,1% του ΑΕΠ το 2023.
Η δυναμική του χρέους
Το δημόσιο χρέος από το 193,3% του ΑΕΠ το 20221 θα μειωθεί περίπου 182% έως το 2023 και θα παραμείνει αυξημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα, αν και ορισμένοι παράγοντες στηρίζουν την βιωσιμότητά του.
Το απόθεμα ρευστότητας θα παραμείνει περίπου στο 15% του ΑΕΠ, οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων αν έχουν αυξηθεί απότομα, στην ελεύθερη αγορά διαπραγματεύεται μόλις το 24% του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης, την ώρα που το προφίλ του χρέους (μέση διάρκεια 20,5 ετών με μέσο επιτόκιο 1,5%) περιορίζουν τον αντίκτυπο στο κόστος εξυπηρέτησης.
Η αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ, δύο χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα βοηθά επίσης, ενώ και η ΕΚΤ θα συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα μέσα από τις επανεπενδύσεις στο πλαίσιο του έκτακτου προγράμματος PEPP, ενώ αν μία σταθερή καθοδική πορεία στον λόγο δημόσιου χρέους/ΑΕΠ παράλληλα με την συνεχή βελτίωση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων των τραπεζών θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αναβάθμιση της αξιολόγησης της Ελλάδας.