Η μετοχή της Meta, της μητρικής του Facebook, καταποντίστηκε συμπαρασύροντας τη Wall Street σε ένα άγριο sell-off και ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχασε περί τα 29 δισ. από την αξία του χαρτοφυλακίου του. Ο ιδρυτής του Facebook σε conference call με τους αναλυτές απέδωσε την στατικότητα των μεγεθών στην έκρηξη του ανταγωνιστικού tiktok, εκδοχή που -όπως συνήθως- δεν καλύπτει τις αιτίες αλλά περιγράφει τα αποτελέσματα.
Τα έσοδα του Facebook αναπτύχθηκαν με τον πλέον ήπιο ρυθμό της ιστορίας του, η ανάπτυξη των ενεργών χρηστών στόλαρε και η διοίκηση εξέδωσε προειδοποίηση για την επίτευξη των στόχων το 2022. Η αγορά αντέδρασε με sell-off, καθώς τα σενάρια για την ολοκλήρωση του ανοδικού κύκλου του Facebook επανήλθαν στο προσκήνιο.
Το θέμα, όταν απασχολεί την πλέον δημοφιλή πλατφόρμα social media στον κόσμο, είναι αναπόφευκτο να συζητηθεί και εκτός των επενδυτικών κύκλων.
Η βουτιά της μετοχής
Η αλήθεια, όμως, είναι ότι όλα αυτά ήταν αναμενόμενα. Η επενδυτική κοινότητα δεν έπεσε από τα σύννεφα. O Μαρκ Ζάκερμπεργκ είχε καταφέρει με… αλχημείες να μεταθέσει την την αποτύπωση της πραγματικότητας για αρκετό καιρό. Τελικά, το Facebook αντί να παρουσιάσει εικόνα σταδιακής κορύφωσης, φάνηκε να φρενάρει απότομα.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, μιλώντας στους αναλυτές υποστήριξε ότι το tiktok που είναι φρέσκο, χτυπάει το Facebook. Αυτό όμως είναι μια όψη της πραγματικότητας. Το Facebook τους τελευταίους μήνες χάνει περί τα 500 χιλιάδες login την ημέρα, με τους ημερήσιους χρήστες να έχουν υποχωρήσει στο 1,93 δισ. Πρόκειται βέβαια για τεράστιο νούμερο, αλλά σίγουρα δεν δηλώνει ανάπτυξη.
Key Statistics
Τα λάθη του Ζούκι
Πριν όμως οι χρήστες του Facebook -και ιδιαίτερα οι νέοι- ανακαλύψουν το tiktok ο Μαρκ φρόντισε να διαρρήξει την εμπιστοσύνη με το κοινό του, καθώς το μέσο ενεπλάκη σε άπειρα σκάνδαλα, 16 εκ των οποίων μεγάλα από το 2013! Διαρροή προσωπικών δεδομένων, πολιτικά παιχνίδια, fake news, προσπάθεια συμπίεσης καταγγελιών και προβληματικό εργασιακό περιβάλλον, είναι μόλις μερικά απ αυτά.
Η κατάσταση για το Facebook ήταν τόσο βαριά που ο Μαρκ αναγκάστηκε να δαπανήσει 20 εκατ. για lobbying, με αποτέλεσμα να καταστεί η εταιρία με τις μεγαλύτερες δαπάνες για επηρεασμό. Ταυτόχρονα, όμως, ανέβασε το ρίσκο και όλοι αντιλήφθηκαν ότι όταν το lobbying είναι τόσο έντονο, οι ενδεχόμενες ζημιές είναι… πολλαπλάσιες.
Τα κεφάλαια που δαπανούν για Lobbying οι τεχνολογικές
Η προαναγγελθείσα… τραγωδία
Μάλιστα, ο Ζάκερμπεργκ έχει δει τα σημάδια καιρό τώρα. Γι αυτό και θεώρησε ότι η λύση ήταν η συγχώνευση του δυναμικού Instagram με το Facebook, που οδήγησε στην αποχώρηση των δημιουργούν του πρώτου. Έτσι, ο Ζούκι κατάθεφερε να διατηρήσει τη δυναμική αύξησης των χρηστών στο Facebook, υπονόμευσε όμως την ανεξαρτησία και το διακριτό στίγμα του Instagram και τώρα το πληρώνει.
Ο Ζάκερμπεργκ, αναγκάστηκε μάλιστα να κάνει rebranding μετονομάζοντας την εταιρία από Facebook σε Meta, μάλλον πρόωρα, και με μπαράζ εξαγορών να επιχειρήσει να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες συσχετίζοντας το περιβάλλον των social media με έναν νέο εντελώς εικονικό κόσμο, με τα κρυπτονομίσματα και με μια προσπάθεια διασύνδεσης της εικονικής διάστασης με την…. πραγματικότητα.
Οι εξαγορές της Meta
Το στοίχημα μπορεί τελικά να του βγει και η Meta να γράψει υπεραξίες μελλοντικά. Για την ώρα, πάντως, η μετοχή διαλύεται και τα σενάρια για το μέλλον είναι ζοφερά. Σε κάθε περίπτωση ο Ζούκι πληρώνει -αδρά- τις επιλογές πολιτικής του σε όλα τα επίπεδα και μαζί του, το τίμημα πληρώνουν και οι μέτοχοι που τον εμπιστεύτηκαν.
Το μέλλον του Μαρκ εν αμφιβόλω;
Το επόμενο μεγάλο ζήτημα, όπως φαίνεται, θα είναι η δυνατότητα και ικανότητα του Μαρκ Ζάκερμπεργκ να συνεχίσει να διοικεί το Facebook.
Με τους fund managers να γράφουν απώλειες δισεκατομμυρίων και τους επενδυτές να αναζητούν φταίχτη, το tiktok δεν φαίνεται επαρκές για να απορροφήσει την… ευθύνη. Τέτοιες εξελίξεις ενεργοποιούν τα ιδιαίτερα ευαίσθητα επενδυτικά αντανακλαστικά και ξυπνούν μετόχους-εκτιβιστές που σε πολλές περιστάσεις έχουν ανατρέψει το διοικητικό status quo και έχουν τροφοδοτήσει εξελίξεις.
Οι αλλαγές ηγεσίες στις τεχνολογικές που από startup έγιναν κολοσσοί είναι πλέον συνηθισμένες. Η Microsoft, η Apple, το Twitter, η Yahoo και η Google έχουν όλες αλλάξει τη διοικητική τους ομάδα. Ίσως να έφτασε η ώρα του Facebook και της Meta.
Η ηλικία των τεχνολογικών κολοσσών
You will find more infographics at Statista