Στα μετεκλογικά σενάρια κυβερνησιμότητας εστιάζεται πλέον το ενδιαφέρον της online κοινής γνώμης στην Ελλάδα,, καθώς λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα των Ευρωεκλγών και τις δημοσκοπήσεις δημιουργείται δυναμική αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Το query “Εκλογές” (με υποερωτήματα Αυτοδυναμία, Δημοσκοπήσεις, Σενάρια επόμενης ημέρας), κατέγραψαν, σύμφωνα με το λογισμικό PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με άλλα εργαλεία του Crisis Labs, 14.966 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 1 – 6 Ιουλίου 2019. Το Twitter αναδεικνύεται και η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης καθώς υπερτερεί σε αριθμό αναφορών συγκριτικά με τα άλλα κανάλια. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν κυριαρχία ουδέτερων συναισθημάτων, ακολουθούν με απόσταση τα αρνητικά και τα θετικά συναισθήματα.
Political Assessment
Τις τελευταίες ημέρες προ των εκλογών, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κατέστησε σαφές ότι θα οδηγήσει σε επαναληπτικές εκλογές εφόσον δεν λάβει αυτοδυναμία, δεδομένης της διστακτικότητας του Κινήματος Αλλαγής, που όπως φαίνεται θα είναι ρυθμιστικός παράγοντας να δώσει πολιτική στήριξη ή να συμπορευτεί κυβερνητικά. Οι δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, όμως αναβίωσαν και άλλα πολιτικά σενάρια, καθώς οι επαναληπτικές εκλογές θα διεξαχθούν με απλή αναλογική, εκτός εάν συσταθεί Βουλή και συγκροτηθεί υπηρεσιακή κυβέρνηση με στόχο την αλλαγή του εκλογικού νόμου, για την άμεση εφαρμογή του νέου, ωστόσο θα απαιτηθεί αυξημένη πλειοψηφία. Ακόμα όμως και χωρίς αυτή, αν η βουλή ψηφίσει νέο εκλογικό νόμο και η χώρα οδηγηθεί σε επαναληπτικές εκλογές, οι πιθανότητες σχηματισμού κυβέρνησης με απλή αναλογική είναι περιορισμένες, πλην ενός σεναρίου, που έχει επισημάνει το Crisis Monitor.
Στο ενδεχόμενο μη παραγωγικών επαναληπτικών εκλογών, θα υπάρξει σύγκλιση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, συγκρότηση υπηρεσιακής κυβέρνησης και προσδιορισμός νέας ημερομηνίας εκλογών, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν με τον νέο εκλογικό νόμο.
Αν και τα σενάρια αυτά είναι αρκετά σύνθετα και οδηγούν τη χώρα σε παρατεταμένη περίοδο πολιτικής αστάθειας και ακυβερνησίας, δεν μπορούν να αποκλειστούν απριόρι και παραμένουν επί τάπητος και εντός του φάσματος των ρεαλιστικών, αν και όχι προτιμητέων επιλογών.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main
Topics του PaloPro και google – twitter trends στις ακόλουθες αναφορές:
- Τη δημοσκόπηση της εταιρίας Interview που δείχνει πως η διαφορά μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας κυμαίνεται στο 11,5%.
- Το πολιτικό βαρόμετρο της εταιρίας Public Issue για τον Ιούλιο που εμφανίζει μεγάλη διαφορά, στις 15,5 μονάδες και υπέρβαση του 40% από τη Νέα Δημοκρατία. Παράλληλα, δείχνει να εξασφαλίζει άνετη κοινοβουλευτική αυτοδυναμία σε όλα τα σενάρια.
- Η δημοσκόπηση της εταιρίας Pulse που δινει προβάδισμα 7,5 μονάδων υπέρ της Νέας Δημοκρατίας αλλά και ελαφρά άνοδο των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ, όπου το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης εξασφαλίζει αυτοδυναμία.
- Οι “κρυφές” δημοσκοπήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του Palo Pro και των twitter trends δείχνει, ότι οι χρήστες των Social Media εμφανίζονται διχασμένοι στο αν η Νέα Δημοκρατία θα επιτύχει τελικά αυτοδυναμία. Αναλυτικότερα:
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, ότι οι δημοσκοπήσεις που δείχνουν αυτοδυναμία της ΝΔ, εκφράζουν τις εκλογικές τάσεις της κοινωνίας για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, που ενδέχεται να αποκλίνει από το τελικό αποτέλεσμα.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, ότι η αυτοδυναμία της ΝΔ θα κριθεί από το ποσοστό της αποχής. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητάει από τους πολίτες να δώσουν ισχυρή εντολή στη ΝΔ ώστε να αποφύγει τη διεξαγωγή δεύτερων εκλογών το Δεκαπενταύγουστο.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, ότι η αυτοδυναμία της ΝΔ θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των κομμάτων που θα εισέλθουν στη Βουλή, εστιάζοντας στο ΜεΡΑ25 και την Ελληνική Λύση.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media πιστεύει, ότι οι προβλέψεις των δημοσκοπήσεων που δείχνουν αυτοδυναμία της ΝΔ, θα δικαιωθούν στις εκλογές.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών των Social Media εκφράζει απόψεις με βάση τις πολιτικές της προτιμήσεις και ότι αγνοεί τι ορίζει ο εκλογικός νόμος για απόκτηση αυτοδυναμίας. Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία απαιτεί από το πρώτο κόμμα να λάβει ποσοστό 40.4%, όμως, για κάθε 1%,από κάθε κόμμα που θα μείνει εκτός Βουλής το ποσοστό της αυτοδυναμίας θα μειώνεται κατά 0,4%. Οπότε, η αυτοδυναμία εξαρτάται από τα πόσα κόμματα θα καταφέρουν να εισέλθουν στη Βουλή.
- Κάποιοι χρήστες Social Media ταυτίζουν τις δημοσκοπήσεις με τη γραμμή των τηλεοπτικών και ψηφιακών ΜΜΕ που τις παραγγέλνουν, αλλα δεν αμφισβητούν τη μεγάλη διαφορά της ΝΔ απο το ΣΥΡΙΖΑ.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media αναφέρεται και στο σενάριο μη απόκτησης αυτοδυναμίας ΝΔ και σε μια μετεκλογική συνεργασία της με το Κίνημα Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ).
- Κάποιοι χρήστες Social Media δεν αποκλείουν το σενάριο κυβερνητικής συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας της ΝΔ.
- Κάποιοι χρήστες Social Media αναφέρονται στο σενάριο εθνικής κυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ,ΝΔ,ΚΙΝΑΛ) με πρωθυπουργό κοινής αποδοχής, σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας της ΝΔ.
- Η ανάλυση περιεχομένου εντοπίζει στο Twitter μια διαμάχη χρηστών, οι οποίοι σύμφωνα με τα προφίλ τους, είτε ανήκουν στο ιδεολογικό χώρο της Δεξιάς, είτε της Αριστεράς.
________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρήστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)