Μείωση φορολογικών συντελεστών σε συνδυασμό με μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής που θα περιορίζουν την φοροδιαφυγή που έχει λάβει σημαντικές διαστάσεις στο ΦΠΑ, τη μείωση της σπατάλης και τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας των ΔΕΚΟ, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας ήταν οι προτάσεις του προέδρου της Grant Thornton, Nίκου Καραμούζη κατά τη διάρκεια της ημερίδας στο Ελληνο-γαλλικό Εμπορικό Επιμελητήριο που διεξήχθη την προηγούμενη εβδομάδα
Του Νίκου Σακελλαρίου
Ως ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης για μία χώρα όπως η Ελλάδα είναι η φορολογική πολιτική, επεσήμανε ο πρόεδρος της Grant Thornton κ. Νίκος Καραμούζης στην ομιλία του στην ημερίδα για την φορολογία που διοργάνωσε το Ελληνο-γαλλικό Εμπορικό Επιμελητήριο.
Χώρες όπως η Ελλάδα που έχουν χαμηλό σχετικά βαθμό αξιοπιστίας και συνέχειας της οικονομικής πολιτικής, χαμηλή απόδοση ανεξαρτησίας θεσμών, αναποτελεσματική δημόσια διοίκηση , ελλιπείς υποδομές, ασταθές σχετικά θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο και παράδοση έλλειψης φιλικότητας προς το επιχειρείν και τις επενδύσεις χρειάζονται ελκυστικούς φορολογικούς συντελεστές και κίνητρα επενδύσεων που αποτελούν κρίσιμους και κομβικούς παράγοντες ανάπτυξης, προσέλκυσης ξένων επενδύσεων και επίτευξη υψηλών και διατηρήσιμων ρυθμών αύξησης του ΑΕΠ.
«Το φορολογικό σύστημα, σε μία σύγχρονη χώρα , πρέπει να είναι βεβαίως δίκαιο και αποτελεσματικό και εδώ να τονίσω ότι ο Γιώργος Πιτσιλής , Διοικητής της ΑΑΔΕ, έχει κάνει κατά τη γνώμη μου εξαιρετική δουλειά κάτω από δύσκολες συνθήκες»
ανέφερε ο κ. Καραμούζης.
Πρέπει να είναι φιλικό προς την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα και ανταγωνιστικό σε σύγκριση με τα ισχύοντα στον ευρύτερο οικονομικό και γεωγραφικό χώρο.
Δεν μπορεί να γίνει σοβαρή συζήτηση για τη φορολογική πολιτική και τη μήτρα των φορολογικών συντελεστών αν δεν ληφθούν υπόψη:
- Οι ευρύτεροι δημοσιονομικοί στόχοι και οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί, ιδιαίτερα για το ύψος του πρωτογενούς δημοσιονομικού πλεονάσματος
- Οι δυνατότητες και οι στόχοι στη διαμόρφωση των δημοσιονομικών δαπανών και των δημόσιων επενδύσεων
- Οι στόχοι και οι προτεραιότητες στην αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου και την υλοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων
- Το ευρύτερο οικονομικό και χρηματοπιστωτικό περιβάλλον, κυρίως ύψος επιτοκίων , ρευστότητα και ρυθμοί ανάπτυξης
- Και οι αρχικές συνθήκες που επικρατούν στο σημείο εκκίνησης του σχεδιασμού της δημοσιονομικής πολιτικής.
Τα πολιτικά λάθη στις εξαγγελίες των κομμάτων
Mιλώντας για τις προεκλογικές εξαγγελίες των κομμάτων , ο κ. Καραμούζης ανέφερε ότι η Ν.Δ. θέτει πιο έντονα το στόχο να επαναδιαπραγματευθεί με σκοπό τη μείωση των –όντως υφεσιακής μορφής δεσμεύσεων για δημιουργία σημαντικών- πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% μέχρι το 2022 και 2,2% μέχρι το 2060, κίνηση που αν γινόταν αποδεκτή θα δημιουργούσε προφανώς δημοσιονομικό χώρο για μειώσεις φορολογικών συντελεστών ή και αύξηση δαπανών και δημοσίων επενδύσεων.
Αν όμως αυτό δεν καταστεί εφικτό (γιατί θα συναντήσει την αντίδραση των πιστωτών) και λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές και δεσμεύσεις στη δημοσιονομική πολιτική που έχει ήδη ψηφίσει ή δεσμευτεί να φέρει προς ψήφιση η σημερινή κυβέρνηση για το 2019 και εντεύθεν, έχει ουσιαστικά εξανεμιστεί το δημιουργηθέν πρωτογενές υπερπλεόνασμα πάνω από το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ και ίσως και η επίτευξη του 3,5% να τίθεται εν αμφιβόλω για το 2019. Αυτή η εξέλιξη διαμορφώνει νέα δυσκολότερα δεδομένα στην άσκηση δημοσιονομικής και φορολογικής πολιτικής την επόμενη ημέρα. Αν , δε, προστεθούν οι φοροελαφρύνσεις και οι παροχές που έχουν εξαγγείλει τα δύο μεγάλα κόμματα και δεν έχουν ακόμα ψηφιστεί, θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά 2 περίπου μονάδες του ΑΕΠ. Το ίδιο ισχύει για τα μέτρα που έχει εξαγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ με χρόνο εφαρμογής το 2020 και μετά.