To αποτέλεσμα των τουρκικών τοπικών εκλογών που χαρακτηρίστηκε από την απώλεια των τριών κορυφαίων αστικών κέντρων για τον Ταγίπ Ερντογάν, άνοιξε τη συζήτηση για τις επιπτώσεις της αποδυνάμωσης του Τούρκου προέδρου τόσο στο εσωτερικό, όσο και διεθνώς, ενώ στο επίκεντρο βρέθηκαν -για ακόμη μια φορά οι ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Αν και το κόμμα του Ταγίπ Ερντογάν διατήρησε τον έλεγχο στους περισσότερους δήμους και με υψηλά ποσοστά στην κεντρική Τουρκία και την Ανατολία, η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη όπως καταγράφεται μέσα από τις αναρτήσεις στα social media, ερμήνευσε το αποτέλεσμα ως την αρχή του τέλους για τον Ερντογάν.
Τα query «Ταγίπ Ερντογάν» κατέγραψαν στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 9.316 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 31 Μαρτίου – 3 Απριλίου 2019. Τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν να προηγούνται τα θετικά συναισθήματα, ακολουθούν τα ουδέτερα και τέλος τα αρνητικά συναισθήματα. Το Twitter είναι αυτό που καθορίζει τις τάσης του ελληνικού διαδικτύου για το συγκεκριμένο query καθώς από αυτό προήλθαν και οι περισσότερες αναφορές (3.749).
Θεματολογία
Η θεματολογία της υπό εξέτασης χρονικής περιόδου επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Το κυβερνών ισλαμιστικό Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) του Ταγίπ Ερντογάν έχασε την πρωτεύουσα Άγκυρα και τις μητροπόλεις Σμύρνη και Κωνσταντινούπολη.
- Την εκτίμηση της έκθεσης Moody’, προοίμιο υποβάθμισης της τουρκικής οικονομίας.
- Την διακοπή από τις Ηνωμένες Πολιτείες στην συμπαραγωγή των F-35 με την Τουρκία.
- Την απώλεια τεσσάρων ανθρώπων κατά τη διάρκεια διεξαγωγής των τοπικών εκλογών.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι το σύνολο των Social Media ανταποκρίθηκε θετικά στον αποτελέσματα των τουρκικών εκλογών, κάτι που έγινε ιδιαίτερα αντιληπτό κυρίως μέσα από τα Tweets. Αναλυτικότερα:
- Η πλειοψηφία των χρηστών του Twitter επικεντρώθηκαν κυρίως στην απώλεια Άγκυρας, Σμύρνης και ιδιαίτερα της Κωνσταντινούπολης που συνδέεται και με ιστορικές μνήμες.
- Χρήστες του Twitter εστίασαν την προσοχή τους σε αναφορές που παραπέμπουν στην αρχή του τέλος του Ερντογάν.
- Το αρνητικό αντίκτυπο των εκλογών για τον Ερντογάν και οι αναφορές για την αρχή του τέλους του αναπαράχθηκαν και από ιστοσελίδες και ιστολόγια, κάποια δεύτερης και τρίτης κατηγορίας, που έχουν αντικείμενο τα εθνικά θέματα και ελληνότουρκικές σχέσεις.
- Οι αναφορές για την ύφεση της τουρκικής οικονομίας και για πτώση της λίρας, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, αποτέλεσαν ένα επιπλέον δεδομένο για χρήστες του Τwitter, ισχυροποιώντας την ήδη εδραιωμένη αντίληψη της κατάρρευσης του Ταγίπ Ερντογάν.
- Η είδηση για τη διακοπή από τις Ηνωμένες Πολιτείες της συμπαραγωγής με την Τουρκία των F-35 ερμηνεύτηκε από κάποιους χρήστες των Social Media ως ένδειξη ότι ο Λευκός Οίκος έχει απωλέσει το ενδιαφέρον του για την Τουρκία.
Η λειτουργία ελληνικής προέλευσης bots και fake accounts ήταν εξαιρετικά περιορισμένη, σε σύγκριση με την αντίστοιχη στα θέματα εσωτερικού ενδιαφέροντος, ενδεικτικό της εκμετάλλευσης του θέματος από συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων, ακραίων πολιτικών αντιλήψεων, οι οποίες ήλεγξαν παθητικά και ενεργητικά τη δυναμική του θέματος.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι χρήστες των Social Media επικεντρώνονται μόνο στις ειδήσεις για τις τεταμένες σχέσεις Ηνωμένων Πολιτειών και αγνοούν τη στρατηγική της Ουάσιγκτον προς την Τουρκία και το ρόλο που διαδραματίζει στη Μέση Ανατολή.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι ένας μεγάλος αριθμός των Social Media δ έχει άγνοια για την τουρκική πολιτική σκηνή και παραβλέπει ότι το κόμμα AKP του Ταγίπ Ερντογάν παρέμεινε πρώτο και σε αυτήν την εκλογική αναμέτρηση και ότι ως πρόεδρος έχει πανίσχυρες εξουσίες.
- Ένας μικρός αριθμός συνειδητοποιημένων χρηστών του διαδικτύου δεν επαναπαύεται στην ήττα του Ερντογάν στις τρεις μητροπόλεις και θεωρεί ότι οι υψηλοί τόνοι του και οι προκλήσεις για την Ελλάδα θα συνεχιστούν (αρνητικά συναισθήματα)
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειονότητα των χρηστών του Twitter λειτούργησε με βάση το εθνικό τους συναίσθημα και την ευαισθησία απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις.
- Ένας αριθμός χρηστών του διαδικτύου εμφανίζεται επιφυλακτικός στο αποτέλεσμα των εκλογών και περιμένει τις εξελίξεις.
_____________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.