Να εκκινήσουν οι διαδικασίες που θα οδηγήσουν τράπεζες και κυβέρνηση σε αλλαγή σελίδας προσδοκούν Μαξίμου και τραπεζίτες μετά την -όπως όλα δείχνουν- συμφωνία με τους θεσμούς και την κατάθεση του νομοσχεδίου για το νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, καθώς αμφότεροι οι παράγοντες έχουν εν αναμονή σχεδιασμούς-εφαλτήρια για την αλλαγή της εικόνας και τη βελτίωση του κλίματος.
Ωστόσο, ενώ η προσοχή όλων είναι στραμμένη στο διάδοχο του “νόμου Κατσέλη” καθεστώς, τις πρόνοιες, τη διάρκεια και το ρόλο της δικαιοσύνης σε αυτό, μια δεύτερη πιο σκληρή διαπραγμάτευση, για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων και τους στόχους άντλησης κεφαλαίων των τραπεζών, βρίσκεται σε εξέλιξη στις Βρυξέλλες. Αρχικός στόχος ήταν τα δύο αυτά ζητήματα να κλείσουν πακέτο, έτσι ώστε να αποφευχθεί υπερβάλλουσα δημοσιότητα και να χαθούν στη γενική ειδησεογραφία, ωστόσο κάτι τέτοιο φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο -αν και όχι απίθανο- να συμβεί μέχρι την Τετάρτη ή το αργότερο έως τις 5 Απριλίου.
Όσον αφορά όμως το θέμα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων, τα σχέδια της Τράπεζας της Ελλάδος και του ΤΧΣ, αν και συμπληρωματικά γεννούν σημαντικά προβλήματα, αλληλεπικαλύψεις, πριν ακόμα από την εξέταση του ζητήματος των κρατικών ενισχύσεων.
Επίσης, θέμα εγείρεται και για τη δυνατότητα των τραπεζών να επιτύχουν τους στόχους άντλησης κεφαλαίων στους οποίους έχουν δεσμευτεί, καθώς το track record αυξάνει το ρίσκο και οι εποπτικοί φορείς δεν φαίνονται διατεθειμένοι να το αποδεχθούν αβλεπί τις υπεραισιόδξες εκτιμήσεις των τραπεζιτών, αλλά προσανατολίζεται σε μια λύση step-by-step, έτσι ώστε πρώτα να αποδεικνύεται η αξιοπιστία με συγκεκριμένες δράσεις και εν συνεχεία να αναθεωρούνται τα περιθώρια ρίσκου επί των στόχων.
Πολιτικά, η κατάθεση ανοίγει τον κύκλο πολιτικής αντιπαράθεσης για την προστασία της πρώτης κατοικίας, που με δεδομένο το οφυμένο προεκλογικό τοπίο αναμένεται να αναχθεί σε μείζον θέμα, ιδιαίτερα από τα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης και τα media. Ωστόσο, η κρισιμότητα της κατάστασης του τραπεζικού συστήματος και η επιρροή των τραπεζών στα media και η προσπάθεια της μείζονος αντιπολίτευσης να προβάλλει κυβερνητική ωριμότητα, αναμένεται να συμβάλλουν καθοριστικά στον περιορισμό του μετώπου και του συνεπακόλουθου πολιτικού κόστους για την κυβέρνηση.
Η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ ευελπιστούν, η ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων για τις τράπεζες να απεμπλέξει και το ζήτημα των 120 δόσεων για τα Ταμεία, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί τόσο πολιτικά, όσο και επικοινωνιακά για να καλύψει τις ζημιές από την αναπροσαρμογή του καθεστώτος προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Για τις τράπεζες, η κατάθεση του νομοσχεδίου σηματοδοτεί το πέρας μιας μακρόχρονης διαδικασίας πιέσεων προς την πολιτεία και ανοίγει νέο κύκλο προσπάθειας επιτάχυνσης των εξελίξεων, στο πλαίσιο των προϊοτνοποιήσεων και πωλήσεων κόκκινων δανείων. Ωστόσο, για να μπορέσουν οι τραπεζίτες να διεκδικήσουν κεφάλαια και καλύτερες αποτιμήσεις θα πρέπει να προηγηθούν εκθέσεις από επενδυτικούς οίκους και οίκους αξιολόγησης, οι οποίοι θα επιβεβαιώνουν τις προοπτικές βελτίωσης.
Εν συνεχεία, θα πρέπει να απαντήσει η DG Comp για τα σχέδια αναδιάρθρωσης των τραπεζών και διαχείρισης των κόκκινων δανείων, έτσι ώστε να προχωρήσει εκμετάλλευση των κεφαλαίων, τουλάχιστον 5 δισ., από το δημοσιονομικό μαξιλάρι ασφαλείας των 26 δισ.
Ακόμα όμως και μετά από αυτές τις, λίγο-πολύ, δρομολογηθείσες εξελίξεις, το ζήτημα των τραπεζών δεν θα μπορεί να θεωρηθεί λήξαν, καθώς οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να αποδείξουν μέχρι τον Σεπτέμβριο τη δυνατότητά τους να τηρήσουν τα συμφωνηθέντα αναζητώντας φρέσκο χρήμα και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες εξυγίανσης των χαρτοφυλακίων και των λειτουργικών ροών τους.