Δύο εκθέσεις για τις επιχειρήσεις ρωσικής προπαγάνδας στις ΗΠΑ πριν, κατά τη διάρκεια και μετά, τις προεδρικές εκλογές, έκανε αποδεκτές η Ειδική Επιτροπή Πληροφοριών της Γερουσίας, βάζοντας τη σφραγίδα της, στα ευρήματα των υπηρεσών πληροφοριών και καλλιεργώντας το έδαφος για νέες ανακρίσεις.
Οι δύο εκθέσεις συμπίπτουν στο συμπέρασμα ότι η Ρωσία ξεκίνησε μια εκτεταμένη καμπάνια στις ΗΠΑ, χρησιμοποιώντας την υπολογιστική προπαγάνδα για να παραπληροφορήσει, να διχάσει και να πολώσει τους Αμερικανούς ψηφοφόρους.
Η επιχείρηση ήταν πολύ εξελιγμένη και διεξήχθη από τη Ρωσική Υπηρεσία Internet Research (IRA), με στόχο την πολιτική απομόνωση της Χίλαρι Κλίντον και την ενίσχυση του Ντόναλντ Τραμπ. Η IRA εδρεύει στην Αγία Πετρούπολη και είναι επίσης γνωστή ως το “Troll Factory” της ρωσικής κυβέρνησης. Η οργάνωση είναι γνωστό ότι διεξάγει επιχειρήσεις interneτικής προπαγάνδας και επιρροής για λογαριασμό Ρώσων πολιτικών και επιχειρηματικών συμφερόντων.
Ένα από τα δύο reports συντάχθηκε από εμπειρογνώμονες από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι εκστρατείες παραπληροφόρησης που διεξήγαγε η IRA σε μεγάλα κοινωνικά δίκτυα προσέγγισαν δεκάδες εκατομμύρια Αμερικανούς ψηφοφόρους.
Το παρακάτω infographic βασίζεται στα ευρήματά του και δείχνει τον μέσο μηνιαίο όγκο των θέσεων σε κορυφαία κοινωνικά δίκτυα μεταξύ 2015 και 2017. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, καταγράφηκαν κατά μέσο όρο πάνω από 50.000 ψευδή tweets, σε συνδυασμό με σταθερό όγκο δημοσιεύσεων που περιλαμβάνουν διαφημίσεις στο Facebook και το Instagram. Η δραστηριότητα αυξήθηκε δραστικά κατά το πρώτο 6μηνο μετά τις προεδρικές εκλογές του 2016 στις Η.Π.Α. με τον αριθμό των καταχωρίσεων Instagram να ανεβαίνει κατά 238%. Ο αριθμός των αναρτήσεων στο Facebook και των tweets αυξήθηκε επίσης κατά 59 και 52% αντίστοιχα.