Αν και η παρέμβαση του ΔΝΤ μέσω της ανακοίνωσης του εκτελεστικού συμβουλίου και των εκθέσεων για την πορεία της οικονομίας και τη βιωσιμότητα του χρέους επιδέχεται πολλών αναγνώσεων, στην πραγματικότητα, το Ταμείο πήγε… πάσο.
Διαβάστε επίσης: Πως ΔΝΤ και Bundestag τίναξαν το σχέδιο Σόιμπλε για την Ελλάδα στον αέρα
Το ΔΝΤ ξεκαθαρίζοντας ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις συμμετοχής του, κυρίως λόγω της βιωσιμότητας του χρέους, ενώ ταυτόχρονα έθεσε εκτός συζήτησης την περαιτέρω λιτότητα και τη δημοσιονομική προσαρμογή έκανε δυο μεγάλα βήματα προς την ελληνική πλευρά.
[graphiq id=”4OaSLTiH5Pf” title=”Ελλάδα: Δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ” width=”700″ height=”546″ url=”https://w.graphiq.com/w/4OaSLTiH5Pf” ]
Παράλληλα λέγοντας ότι θα επανεξετάσει την πρόοδο της οικονομίας, σύμφωνα με το άρθρο 4 σε ένα χρόνο, καθιστά σαφές ότι δεν μπαίνει σε διαδικασία διαπραγματεύσεων για τα κριτήρια χρηματοδότησης του προγράμματος.
Μετά από αυτές τις εξελίξεις ο Πιερ Μοσκοβισί συνέθεσε ένα draft agreement το οποίο έστειλε σήμερα σε όλες τις πλευρές ζητώντας απαντήσεις εντός 24 ωρών.
Αυτό πιστοποιεί και η αυξημένη πλειοψηφία, πάνω από 15 διευθυντών, που ζητούν:
– Χαμηλότερα πλεονάσματα στο 1% του ΑΕΠ
– μεταρρυθμίσεις σε συνταξιοδοτικό και φορολογικό
– τερματισμό της λιτότητας και της δημοσιονομικής προσαρμογής
– μεγαλύτερη και άμεση ελάφρυνση του χρέους
– και χρηματοδότηση κοινωνικών παροχών από τους πόρους που εξοικονομούνται από το προσφυγικό και τη φοροδιαφυγή
Νωρίτερα είχε προηγηθεί η διαρροή της εισήγησης του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας που έθετε επί τάπητος μια συμβιβαστική πρόταση, που φαίνεται να αποδέχεται και η ελληνική κυβέρνηση, τουλάχιστον επίπεδο αρχής, η οποία περιλαμβάνει πρωτογενές πλεόνασμα στο 2% και reprofiling του χρέους.
[graphiq id=”7nRCqrkRZad” title=”Output Gap of Greece” width=”700″ height=”548″ url=”https://w.graphiq.com/w/7nRCqrkRZad” ]
Πριν από τον Γιάννη Στουρνάρα ο Μάριο Ντράγκι είχε παρέμβει θέτοντας επισήμως ζήτημα βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου, εκεί νωρίτερα είχε καταθέσει ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ χαρακτηρίζοντάς το βιώσιμο.
Διαβάστε ακόμη: Το ΔΝΤ θέλει πλεόνασμα 1% και μείωση χρέους
Σε αυτά προστίθεται και η γνωμάτευση της επιστημονικής επιτροπής της Bundestag για τις νομικές συνέπειες ενδεχόμενης αποχώρησης του ΔΝΤ, που αναιρεί την τοποθέτηση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε για την ανάγκη ψήφισης εν νέου του προγράμματος από τη γερμανική Βουλή.
Τούτων δοθέντων έχει δημιουργηθεί η βάση για την επίτευξη μιας ρεαλιστικής αλλά τμηματικής συμφωνίας για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, χωρίς να υπάρξει ιδιαίτερο «αιματοκύλισμα».
[graphiq id=”9rCcWSz0HqZ” title=”GINI Index of Countries in Europe” width=”700″ height=”513″ url=”https://w.graphiq.com/w/9rCcWSz0HqZ” ]
Παρ’ όλα αυτά δεν μπορεί να προβλεφθεί η τελική αντίδραση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ο οποίος –μετά την έκθεση της επιστημονικής επιτροπής της Bundestag- καλείται να αντιμετωπίσει προβλήματα και στο εσωτερικό μέτωπο και να απολογηθεί στην Άγκελα Μέρκελ.
Διαβάστε ακόμη: Γέφυρα Στουρνάρα για προσέγγιση ΔΝΤ-ΕΚΤ με ESM
Ωστόσο υπό την πίεση της Κομισιόν ο Γερούν Ντάισελμπλουμ επιχειρεί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων διαρρέοντας ότι αναλαμβάνει διαμεσολαβητικές πρωτοβουλίες.
Μπορεί ο πρόεδρος του Eurogroup να μην χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στην Ευρώπη, όπου θεωρείται αχυράνθρωπος του Σόιμπλε, ο επίτροπος Οικονομικών υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί, όμως έχει το απαιτούμενο εκτόπισμα για να παίξει το ρόλο αυτό και να τραβήξει μαζί του τον Γερούν Ντάισελμπλουμ, πείθοντας ότι Κομισιόν και Eurogroup είναι σε αρμονία και αναζητούν συζητητές.
Με την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και τον ESM να έχουν διακοινώσει τις θέσεις τους μένει η ελληνική κυβέρνηση να κάνει την τελική τοποθέτηση που θα οδηγήσει σε μια πικρή… για όλους συμφωνία, η όμως θα αίρει τα αδιέξοδα για τους επόμενους 12 μήνες.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες ο διαφαινόμενος συμβιβασμός θα είναι πολυεπίπεδος:
– Staff level agreement για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης όπου θα συμμετέχει και το ΔΝΤ αλλά πάνω στο μοτίβο της προηγούμενης αξιολόγησης
– Πολιτική συμφωνία στο Eurogroup για ενεργοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος σε φάσεις αλλά εντός του έτους
– Αποδοχή από την ελληνική κυβέρνησηςτης νομοθέτησης κόφτη δαπανών στο συνταξιοδοτικό εφόσον ανάπτυξη και δημόσια έσοδα υπολείπονται των στόχων
– Αντιστοίχως επαναβεβαίωση της συμφωνίας για αναδιανομή πλεονάσματος και εσόδων από τη φοροδιαφυγή σε ευπαθείς ομάδες και φοροελαφρύνσεις
Greece: Selected Economic Indicators 1/ | |||||||
Population (millions of people) | 10.9 | Per capita GDP (€’000) | 16.2 | ||||
IMF quota (millions of SDRs) | 1,101.8 | Literacy rate (percent) | 97.7 | ||||
(Percent of total) | 0.46 | Poverty rate (percent) | 35.7 | ||||
Main products and exports: tourism services; shipping services; food and beverages; industrial products; petroleum products; chemical products. | |||||||
Key export markets: E.U. (Italy, Germany, Bulgaria, Cyprus, U. K.), Turkey, U.S. | |||||||
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
(proj.) | (proj.) | ||||||
Output | |||||||
Real GDP growth (percent) | -9.1 | -7.3 | -3.2 | 0.4 | -0.2 | 0.4 | 2.7 |
Employment | |||||||
Unemployment rate (percent) | 17.9 | 24.4 | 27.5 | 26.5 | 24.9 | 23.2 | 21.3 |
Prices | |||||||
CPI inflation (period avg., percent) | 3.1 | 1.0 | -0.9 | -1.4 | -1.1 | 0.0 | 1.2 |
General government finances (percent of GDP) | |||||||
Revenue | 44.1 | 45.9 | 48.0 | 46.8 | 47.8 | 49.3 | 47.4 |
Expenditure | 54.4 | 52.4 | 51.6 | 50.8 | 51.2 | 51.6 | 49.7 |
Fiscal overall balance | -10.3 | -6.5 | -3.7 | -4.0 | -3.4 | -2.3 | -2.3 |
Fiscal primary balance | -3.0 | -1.4 | 0.4 | 0.0 | 0.2 | 0.9 | 1.0 |
Public debt | 172.1 | 159.6 | 177.9 | 180.9 | 179.4 | 183.9 | 180.8 |
Money and credit | |||||||
Broad money (percent change) | -14.6 | -5.3 | 2.7 | -0.4 | -16.9 | 1.6 | … |
Credit to private sector (percent change) | -3.1 | -4.0 | -3.9 | -3.9 | -3.6 | -3.1 | 0.7 |
3-month T-bill rate (percent) | 9.2 | 9.2 | 4.8 | 2.8 | 4.5 | 3.1 | … |
Balance of payments | |||||||
Current account (percent of GDP) | -10.0 | -3.8 | -2.0 | -1.6 | 0.1 | 0.0 | -0.1 |
FDI (percent of GDP) | 0.2 | -0.4 | -1.5 | 0.1 | 0.5 | -1.6 | -0.8 |
Reserves (months of imports) | -1.0 | -1.1 | -0.8 | -1.0 | -1.3 | -1.3 | -1.2 |
External debt (percent of GDP) | 188.2 | 237.0 | 237.3 | 238.5 | 251.1 | 245.7 | 239.2 |
Exchange rate | |||||||
REER (percent change) | 0.7 | -3.1 | -0.8 | -2.1 | -4.9 | 0.6 | 0.0 |
Sources: Elstat; Ministry of Finance; Bank of Greece; Bloomberg; World Bank, World Development Indicators; IMF, International Finance Statistics; IMF, Direction of Trade Statistics; and IMF staff projections. | |||||||
1/ Data according to ESA-2010 methodology. |