Ο 62χρονος μηχανικός James Robert Liang δήλωσε ένοχος για συνωμοσία με σκοπό την εξαπάτηση της κυβέρνησης, απάτη και παραβίαση του νόμου περί καθαρής ατμόσφαιρας, κατά τη διάρκεια της απολογίας τους σε επαρχιακό δικαστήριο του Ντιτρόιτ.
Ο μηχανικός εργάστηκε στο τμήμα ανάπτυξης τεχνολογίας diesel, σε εργοστάσιο της Volkswagen στη Γερμανία τη χρονική περίοδο 1983-2008. Το 2006 ξεκίνησε να συμμετέχει στην κατασκευή του κινητήρα diesel ΕΑ 189 που έγινε το αντικείμενο διαμάχης και έφερε την εταιρεία αντιμέτωπη με το τεράστιο σκάνδαλο.
Η αδυναμία της τεχνικής ομάδας να ικανοποιήσει ταυτόχρονα τις προσδοκίες του καταναλωτικού κοινού και τα πρότυπα περί ποιότητας αέρα της νομοθεσίας των ΗΠΑ τον οδήγησε στην χρήση παράνομου λογισμικού. Εργάστηκε πάνω στην βαθμονόμηση και τελειοποίηση της συσκευής μέχρι το 2008, οπότε και μετακόμισε στις ΗΠΑ για να συνεχίσει στην πιστοποίηση και τις δοκιμές των νέων πετρελαιοκίνητων οχημάτων της εταιρείας.
Το, περί ου ο λόγος, λογισμικό εμφανίστηκε σε μοντέλα κυκλοφορίας 2009 έως και το 2015 οπότε και δημοσιοποιήθηκε το σκάνδαλο. Επέτρεπε στα μοντέλα να «περνάνε» τη διάρκεια των εργαστηριακών δοκιμών, μειώνοντας όμως την αποτελεσματικότητα τους στη διάρκεια της χρήσης.
Η δίκη του James Liang έχει οριστεί για την 11η Ιανουαρίου και αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης έως και 5 έτη. Ως μέρος της συμφωνίας που του προσφέρεται, είναι να συνεργαστεί με την Αμερικανική κυβέρνηση στην έρευνα για το σκάνδαλο εκπομπών κατά της Volkswagen και να μην δεχθεί πρόσθετες κατηγορίες από στοιχεία που ενδεχομένως να προκύψουν στο μέλλον.
Η εταιρεία έχει κατηγορήσει μεμονωμένους μηχανικούς για τη χρήση του παράνομου λογισμικού και ο Liang είναι ο πρώτος που παραδέχεται την ενοχή του. Η άγνοια όμως κορυφαίων στελεχών της αμφισβητείται από κορυφαίους δικηγόρους και σαφώς και από την κοινή γνώμη.